Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Kalender
Peilingen
Statistieken


 Studiofotografie   
Fotografie is voor mij altijd al een hulpmiddel en ondersteuning in de communicatie geweest. Als PR-manager bij Mammoet was het erg handig om zelf de foto's te maken voor de persberichten, Mammoet Mail en ook tijdens de uitvoering van het Red Dog project nu 25 jaar geleden. Deze foto's moeten van hoge kwaliteit zijn en hebben dan pas de nodige attentie waarde en impact. Fotografie (en film) speelt nog steeds een belangrijke rol in mijn functioneren als zelfstandig fotojournalist voor Proteus Producties. Dit communicatiebedrijf levert een compleet product inclusief tekst en foto's aan haar opdrachtgevers en tijdschriften. De omslag naar digitale fotografie ervoer ik in 2000 als een geweldige ontwikkeling en deze is niet meer weg te denken in dagelijkse praktijk. Studiofotografie heb ik lang geleden voor een korte periode vakmatig uitgeoefend en om mijn kennis op dit op te frissen, volgde ik kortgeleden een workshop bij Kamera Express in Rotterdam.

De cursisten werden verzocht een te fotograferen object mee te nemen, deze vrouw fotografeerde een witte knuffel in high key verlichting. Een bakker uit Zeeland had een eigengebakken brood meegenomen, en ik.... was in de haast van het vertrek iets vergeten mee te nemen. Gelukkig lag in mijn auto nog een Mc Donald ballon op de achterbank en dat bleek een ideaal oefenobject te zijn. Deze oranje ballon was nog niet zo gemakkelijk uit te lichten, iedere lamp zie je terug als een vervelende lichtpit, zoals dit ook gebeurt bij het fotograferen van glimmende objecten. Het vereist een zachte en indirecte verlichting.

Ook op het gebied van kleurtemperatuur viel er wat te leren, normaal staat die op mijn camera altijd op automatisch. Er zijn echter veel meer mogelijkheden, en zeker met kunstlicht en (studio)flits kan je de juiste kleurtemperatuur beter meten en selecteren. Kortgeleden heb ik dat tijdens het fotograferen van een 3D simulator bij de Huisman Academy in Schiedam in de praktijk kunnen toepassen. Na het instellen van de juiste kleurtemperatuur met behulp van een proefopname op de camera, heb ik een eerste serie met alleen beschikbaar licht gemaakt. (Nikon D3, belichting 1/6 op statief, diafragma 2.8, ISO 800)

De klant wilde echter de instructeur en leerling herkenbaar in beeld hebben en maakte ik een volgende serie met een invulflits. Een studioflitser zoals ik thuis beschikbaar heb, was een betere oplossing geweest, maar dat zou een te lange interruptie hebben veroorzaakt. Het resultaat viel ondanks het grote contrast van het beeld niet tegen.(NikonD3, belichting 1/3 sec op statief, diafragma f 4.0, ISO 800, flitser Speedlight SB-800).

En zo blijft fotografie een fascinerend medium dat zowel professioneel als in de prive sfeer onmisbaar is. Zoals deze met een Nikon D90 gemaakt foto van onze hond Una, die gisteren met een 'zonnekap' terugkwam na een behandeling bij onze dierenarts in Goes. Het gaat overigens weer heel goed met haar! (Camera D90, belichting 1/60 sec, diafragma f 4.2, ISO 200, ingebouwde flitser).




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Camera

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel