Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 And the Oscar goes.......   
Het mag eigenlijk niet, maar het gebeurt wel. Tijdens de uitreiking van de Oscars in Hollywood afgelopen zondagnacht maakte presentatrice Ellen Degeneres met ‘haar’ witte smartphone een zogenaamde selfie van maar liefst twaalf Hollywoodsterren. Meer dan 2 miljoen mensen retweetten onderstaande foto met Ellen, Meryl Streep, Julia Roberts, Brad Pitt, Jennifer Lawrence, Kevin Spacey, Jared Leto en Angelina Jolie genomen door Bradley Cooper. Ellen zette het plaatje dat meteen de naam 'beste selfie ooit' meekreeg, op Twitter en al snel was het hek van de dam.

Stijn Bronzwaer vertelde in zijn kolom 'Online' in NRC Next hoe het in elkaar stak. ,,De foto is gemaakt met een Samsung Galaxy Note 3, de witte smartphone waarmee Degeneres gedurende de hele Oscaravond foto's maakte die ze vervolgens op Twitter plaatste. En, zo bleek later: het apparaat was van Samsung, niet van Degeneres. Tijdens de afterparty had Degeneres de witte Samsung namelijk al weer ingeruild voor haar eigen iPhone.'' Het bleek een briljante marketingzet van Samsung te zijn, die al vijf jaar lang hoofdsponsor van de Oscar uitreiking is.

Achteraf gezien paste ik dezelfde marketingtactiek toe in de tijd dat ik PR manager bij Mammoet Transport was. Tijdens het transport van een molen in Hoofddorp wist ik te voorkomen dat mijn collega's het opvallende transport volhingen met schreeuwende spandoeken, die juist averechts werken. De lokale Mitsubishi dealer reed voor de begeleidingscolonne uit en pikte zo een publiciteitsgraantje mee. De foto van het molentransport die ik aan het ANP leverde, werd wereldwijd gepubliceerd tot in Cuba, Tahiti en Alaska toe.

Aan de NOS, BBC en Discovery Channel leverde ik film en videomateriaal van het revolutionaire nieuwe zwaartransportsysteem dat in 1983 door Mammoet werd geintroduceerd. Toen er in Siberie een diepvries mammoet werd uitgehakt, liep de projectleider van de opgraving duidelijk in beeld met een Mammoet jack. Van Gend & Loos liet in een advertentiecampagne liet weten, dat ze alles konden vervoeren, behalve de Eiffeltoren. In antwoord hierop stelden wij een advertentie samen met een berekening dat Mammoet Transport dat wel kon. Voor de introductie van nieuwe kranen werkte ik samen met het Natuurhistorisch Museum in Leiden (The Missing Link) en diergaarde Blijdorp waar Mammoet het dak van een nieuw olifantenverblijf plaatste. Hiervoor kregen de Mammoet klanten, inclusief kinderen vrijkaartjes voor de tentoonstelling 'Mammoeten in Rotterdam'.

In tegenstelling tot Samsung was er geen miljoenenbudget beschikbaar en het klinkt misschien arrogant, maar ik wist Mammoet steeds weer tegen minimale kosten en door maximale inzet op een prikkelende manier over het voetlicht te brengen. Kijkt u maar op deze website onder het kopje Mammoetologie. Nog meer interessante ervaringen gaat u lezen in het boek '50 jaar Mammoet' dat voor het jubileumjaar in 2021 wordt voorbereid wordt. Overigens nog zonder sponsor, maar met mijn creativiteit en enthousiasme wordt dit ongetwijfeld weer een boeiende publicatie!




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Mammoetologie

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel