Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 Zelfaangedreven   
Als ZZPer wil ik de juiste afkorting nog wel eens invullen als Zelfaangedreven Zelfstandig Ploeteraar. Dat komt er dan van als je in korte tijd een teveel aan Zomaar Zelfaangedreven Platformwagens ziet in het binnen- en buitenland. Direct na het inrijden van een betonnen viaduct op de A20 - dit werd onlangs gepubliceerd in de Truckstar Zwaar Transport Special - vertrok ik naar Oman waar een viertal containerkranen eveneens met dit ingenieuze transportsysteem werden verplaatst. Na een korte vakantie in dit overmatig warme land, maakte ik het inrijden van het tweede viaduct op de A20 bij Moordrecht mee. En afgelopen weekeinde werd ik uitgenodigd om een reportage te maken in Antwerpen van het transport van een bijzondere opslagtank. En jawel, eveneens met SPMTs. Zonder nu een Zeurderige Zelfstandige zonder Personeel te willen worden, geef ik u onderstaande explicatie.

Zoals een gepensioneerd oud-collega mij onlangs tijdens een interview toevertrouwde: 'Ik blijf dit werk doen, zolang ik het kan en zolang ik het nog leuk blijf vinden.' Ik kan mij hier volledig bij aansluiten en voorlopig volg ik dus zwaartransport projecten met interesse in het binnen- en buitenland. Er staan trips op het programma naar New York en Dubai en als het lukt ook naar Panama.

Afgelopen zaterdag werd er op de Scheldelaan in Antwerpen een ruim 100 ton wegende defractioneer-opslagtank vervoerd. Met een hoogte van 18 meter en een doorsnede van 17 meter moest hiervoor de Scheldelaan voor alle verkeer worden gesloten. Zoals in iedere haven is er door de week veel vrachtverkeer en mag trouwens de parellel lopende spoorlijn alleen op zaterdag worden gekruist.

Onder veel belangstelling van mensen op de Scheldedijk werd de stalen tank over een afstand van ruim 100 meter naar de raffinaderij gereden. Dit gebeurde op de tegengestelde rijbaan om de lantarenpalen te kunnen passeren. Zo op het oog leek dit een eenvoudig SPMT-klusje, maar qua voorbereiding komt hier nog heel veel bij kijken. En als het eenmaal rijdt, dan rijdt het.

Met een Gottwald R912 crawlerkraan werd het gevaarte van de SPMTs gelicht en op de fundatie geplaatst. In deze opstelling was er geen ruimte voor een superlift configuratie, maar dat was met een gewicht van ca. 100 ton ook niet nodig. Het is het werkpaard onder de crawlerkranen.




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Nieuws

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel