Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 Moeder, wat is het heet!   
Wij vinden 30 graden Celsius al heet, maar in het Midden Oosten komt het kwik vaak boven de 40 graden. Als je dan met een zwaartransport bezig bent, dan is het zaak om je hoofd koel te houden. Tjeu Fransen van Mammoet is een oude rot in het vak en weet onder alle omstandigheden koelbloedig te blijven. Hij heeft over de hele wereld in alle weerzones projecten uitgevoerd: van minus 20 graden in Alaska tot plus 44 graden Celsius zoals hier op een haventerminal in Sohar. Deze bloedhete locatie ligt 220 km. ten noordwesten van de hoofdstad Muscat van het Sultanaat van Oman. Mammoet heeft opdracht gekregen om hier vier containerkranen te verplaatsen van zo’n 1100 ton ieder naar een nieuw haventerrein

Tjeu – op zijn visitekaartje staat Senior Project Supervisor - is de enige Nederlander in de Mammoet ploeg van totaal negen man. ,,Begin dit jaar ben ik op 65-jarige leeftijd met pensioen gegaan, maar de bedrijfsleiding vroeg of ik met mijn ervaring nog wat voor Mammoet kon blijven betekenen. Daar was ik het mee eens en zolang ik het werk zelf ook leuk blijf vinden, kunnen ze een beroep op mij doen.’’ Vers van de LTS ging hij in 1964 bij Stoof, Breda werken, zijn vader was chauffeur bij Stoof verhuizingen en dat leek hem ook wel wat. En in 1968 mocht hij zijn rijbewijs halen, een formaliteit natuurlijk, het was zijn eerste en enige baan, hij had het zo naar zijn zin bij dit bedrijf dat hij er nooit meer is weggegaan. De geschiedenis is verder bekend: Stoof werd in 1972 toegevoegd aan Mammoet Transport, in 2000 werd het bedrijf door Van Seumeren overgenomen, in 2012 verdween de familie weer en werd Mammoet een 100% dochter van de SHV.

Volgens Tjeu is er in al die jaren zowel in het zware transport als in Oman heel veel veranderd. Vroeger bestond de hele ploeg uit Nederlanders die voor een project werden ingevlogen, nu zijn het mensen uit landen zoals India en de Filippijnen, die vanuit de hoofdvestiging voor het Midden Oosten in Dubai worden uitgezonden. SPMT-uitvoerder Muhammad Akkram vertelt dat hij na dit project naar Saudi Arabië gaat voor het transport een aantal reactoren. En daarna volgt een project dat eveneens wordt uitgevoerd met SPMTs in Bangladesh en tijdens al deze omzwervingen komt hij Tjeu Fransen vast wel weer tegen.

Het complete verhaal over de verplaatsing van de kranen in Oman staat in de zojuist uitgekomen Truckstar nr. 10. Meer over mijn reiservaringen in het prachtige Sultanaat van Oman vindt u elders op deze website.




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Nieuws

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel