Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 Zware jongens, die Koreanen   
Jan van Dam Machine Transport uit Oudewater transporteert en plaatst de eerste in Nederland geďmporteerde Doosan verticale draaimachine VTS 1620. De in Korea gefabriceerde machine weegt bij elkaar zo’n slordige 50 ton en werd op drie transportcombinaties van de haven van Hamburg naar Ridderkerk vervoerd. Het zeeschip zou oorspronkelijk de haven van Rotterdam aandoen, maar door de grote drukte in die haven was dit niet mogelijk en werd het omvangrijke apparaat in Hamburg gelost.

Hans Keppel, Jeroen Kok en Arjan de Graaf zijn de vorige avond om elf uur uit Hamburg vertrokken. Vooral de hoogte van 4.40 meter maakte het begin van de rit in Duitsland best spannend. Hans Keppel: ,,We werden door de Duitse begeleiding netjes van het haventerrein naar de A1 gebracht. Via de Kohlbrandbrucke zijn we de Elbe overgestoken en om die te kunnen passeren moesten we de diepladers in de laagste stand zetten.’’ Jeroen en Arjan voegen hier nog aan toe dat ze zonder verder oponthoud zijn door gereden naar Ridderkerk, waar ze om half acht in de ochtend zijn aangekomen op het industrieterrein waar Peekstok is gevestigd. ,,We hebben een korte stop van drie kwartier gehad, maar toen waren we al in Nederland.’’ Ze zien er nog fit uit, dat komt goed uit want een lange dag staat ze nog te wachten voordat de draaimachine gelost en geďnstalleerd is.

Asterix en Obelix zijn vandaag in Ridderkerk ook van de partij. De kleurrijke DAF CF kraanauto met deze stripfiguren heeft dan ook geen enkele moeite om de loodzware draaimachine van de trailer te tillen. Het chassis van de 4-assige DAF CF is speciaal versterkt en aangepast voor de Fassi kraan. Met het uitvouwen van 11(!) hydraulische secties kan een mastlengte van 27 meter worden bereikt. Met de korte mastlengte kan met gemak 20.000 kilo worden gehesen, met 20 meter sprei kan 4000 kilo worden weggezet en met de volle 27 meter nog 2000 kg. De kraan zelf heeft een gewicht van 13 ton, inclusief truck weegt het span zo’n 30 ton. Cijfers waar zelfs Asterix en Obelix trots op zouden zijn.

Het kost even moeite en tijd om het plastic te verwijderen en de sluitingen aan de hijsogen te bevestigen. En wat te verwachten was: uit de dreigende grijze lucht begint het zachtjes te regenen en zoals eerder vermeld mag de Doosan VTS 620 volgens de instructies van de fabrikant beslist niet nat worden. In een snelle actie Brengen Arjan en Hans het plastic weer provisorisch op de machine aan ter bescherming. Aansluitend hijst Remco het geheel zonder problemen van de dieplader af, waarna het apparaat op een draagframe voor de ingang wordt neergezet. Dit frame staat op een aantal kleine rolplateautjes waarop de machine met handkracht over de rijplaten naar binnen wordt getrokken. Veilig voor de regen staat de draaimachine nu binnen en na een 90 graden draai wordt deze onder het Peinemann hefsysteem getrokken.

Geďnteresseerd naar het volledige verhaal van dit zware avontuur met Asterix en Obelix? Het is voor u gekozen en verzorgd door Aad van Leeuwen en het staat in Truckstar nr. 13, die deze week verschijnt.




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Nieuws

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel