Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 Melkmeisje   
Het melkmeisje, ook wel De keuken- of melkmeid genoemd, is een schilderij van de Hollandse meester Johannes Vermeer, geschilderd ca. 1658. Het hangt in het gerenoveerde Rijksmuseum en behoort, evenals de Nachtwacht van Rembrandt, tot de meest bekende schilderijen in de wereld.. Voor de eerste keer presenteert het Rijksmuseum een groots overzicht van de late werken van Rembrandt van Rijn. Rembrandt experimenteerde in de laatste jaren van zijn leven met grafiek- en schildertechnieken en wist een ongekende diepgang in zijn werk te brengen. Het leidde tot zijn meest gedurfde, individualistische en intieme werk en maakte de late periode van zijn leven tot de meest onderscheidende, vernieuwende en uitzonderlijke fase in zijn carrière.

Na de heropening van het hoofdgebouw van het Rijksmuseum in 2013 heeft ook de volledig gerenoveerde Philipsvleugel op 1 november 2014 zijn deuren geopend. In de Philipsvleugel zijn meerdere tentoonstellingen per jaar te zien. De Philipsvleugel opent met de tentoonstelling 'Modern Times. Fotografie in de 20ste eeuw'. Met ruim 400 foto’s laat de tentoonstelling de grote ontwikkelingen zien die de fotografie in de 20ste eeuw doormaakte: de opkomst van de journalistieke fotografie, amateurfotografie, kleurenfotografie, mode- en reclamefotografie en fotografie als kunst. Modern Times toont een breed overzicht: van zuiver documentair tot autonoom kunstzinnig.

De benaming 'Het melkmeisje' is feitelijk onjuist omdat een melkmeisje een vrouw was die melk aan huis bezorgde; de hier afgebeelde vrouw is een dienstmeid. Ze is als zodanig te herkennen vanwege haar eenvoudige kleding en gestreken hoofdkapje. Ze staat in het midden van de afbeelding, in een kamer met aan de linkerzijde een venster, waardoor het licht binnenvalt. Voor haar, aan de linkerzijde en onder het venster, bevindt zich een tafel, bedekt met een kleed, waarop een mand met brood, een kan, en andere waren staan. De meid schenkt melk vanuit een kruik in een schaal die ook op tafel staat; haar aandacht is gericht op het schenken.

Of fotografie ook kunst met een grote K is, zal altijd wel een discussiepunt blijven. De dag na het bezoek aan het Rijksmuseum maakte ik deze foto van Sara, het jongste dochtertje van goede vrienden in Leiden. Waarschijnlijk omdat ze een koksmuts droeg en ook in het blauw was gekleed, moest ik denken aan het het schilderij en zo was de associatie al gauw gemaakt.




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Nieuws

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel