Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 Zweedse doordouwers   
Op het Zilverstrand bij Almere rijden drie dikke Zweden af en aan. Iedere keer kunnen ze maar liefst zo’n 50.000 kilo zand in de royale laadbak meenemen. Boskalis Nederland zet de nieuwe Volvo FMX 10x4 pushers in op de weguitbreiding Schiphol, Amsterdam, Almere. Het grote laadvermogen en het feit dat de trucks zijn uitgerust met een pusheropbouw, maakt dat de Volvo FMX 10x4 een veilige en doelmatige oplossing is, zegt John Prins, manager Earth Moving and Mining bij Boskalis Nederland. De voertuigen werden ontwikkeld en geleverd door BAS Mining Trucks in nauwe samenwerking met Boskalis.

Voor het aanbrengen van de zandlagen voor de wegverbreding, met een volume van 40.000 m3 per dag, zet Boskalis onder meer de Volvo FMX 10x4 pushers in. Zand wordt aangevoerd vanuit het IJsselmeer en er zijn vier losplaatsen ingericht, die het mogelijk maken korte routes te rijden. De logistiek is complex en aanvoer en werkzaamheden sluiten nauw op elkaar aan. Voorafgaand aan de aanschaf van deze voertuigen heeft Boskalis een jaar test gereden op het Grensmaas Project in Zuid Nederland.

BAS Mining Trucks is verantwoordelijk voor het concept en de levering van de trucks. Het contact met Boskalis bestaat al enkele jaren, mede door levering en implementatie van Volvo FMX 10x4 kippers op een project in Suriname. De huidige generatie pushers zijn door ESTEPE voorzien van een extra as en extra verstevigingen om laadvermogen te creëren. Het bedrijf AJK heeft een op maat gemaakte pusher met een inhoud van 33 m3 gemonteerd. Prins: “De samenwerking met BAS Mining Trucks verloopt goed. BAS denkt echt mee in een totaalconcept. Van de truck tot de opbouw tot reparatie in de vorm van een servicecontract.”

Truckstar rijdt een paar ‘runs’ mee met Cent Rook. Hij is met zijn collega’s al vanaf juni op deze locatie bezig. Het ophoogzand wordt per lichter aangevoerd vanaf het IJsselmeer. Via een lopende band wordt het zand aan wal gebracht en in een storttrechter gevoerd, waaronder de zandwagens worden beladen. Dit doen de chauffeurs zelf met een afstandsbediening en dit gebeurt binnen 30 seconden. Rond 5000 kuub op een dag en een kleine 25.000 in de week. ‘’Alleen als het hard waait dan kan de zuiger op het IJsselmeer niet werken en krijgen we hier geen zand aangevoerd. Maar dan kan ik voor de afwisseling mijn auto eens wassen.’’

Het complete artikel met een uitgebreid beeldverslag kunt u vinden in de zojuist uitgekomen Truckstar nr. 1.




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Nieuws

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel