Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 Be good and tell it?   
Je zult maar PR-manager zijn in deze tijd! Bij de Rabo bank? Zie mijn voorlaatste stukje waarin ik uitleg waarom ik geen klant meer ben bij deze bank. Bij Shell? Daar tank ik al jaren niet meer omdat ze nog steeds olie winnen in het kwetsbare Arctisch gebied. Bij Allseas? De eigenaar heeft zijn vlaggeschip vernoemd naar zijn vader, die een veroordeeld Nazi Waffen SS-officier was. De 'Pieter Schelte' is een onder Panamese vlag varend schip dat in opdracht van Shell haar boorplatformen aan de Britse kust aan het verwijderen is. Mammoet dan? Een bedrijf dat dit jaar ook weer deelnam aan de Dakar Rallye. Een van de gevaarlijkste rally's ter wereld waarbij ieder jaar weer doden en gewonden vallen. Nu ben ik van mening dat je als zwaartransport bedrijf ieder risico en gevaar moet mijden, ook in je sponsoring en weet uit ervaring dat klanten veiligheid boven alles stellen. Wat hebben deze bedrijven met elkaar gemeen? Een falende communicatie afdeling die hun mond niet durven open te doen tegen de directie. En dan blijft er weinig over van het aloude PR-streven: ‘Be good and tell it’.

Terwijl ik dit schrijf heeft Allseas aangekondigd dat het 'mammoet' schip een andere naam krijgt. Het een en ander ander op 'verzoek' van opdrachtgever Shell. Leuke omschrijving trouwens in de Pzc en Volkskrant: mammoetschip. De provincie Zeeland heeft inmiddels zijn logo-leeuw in ere hersteld en de Rabobank heeft zijn financieel directeur teruggefloten. Met een klein beetje inzicht en kritische mening kan je als PR-manager bij deze voorbeelden een hoop ellende voorkomen. Zo heb ik het althans indertijd ervaren toen ik de PR bij Mammoet verzorgde. En dan is deelname aan de Dakar rally niet de slimste vorm van sponsoring voor een zwaartransport bedrijf. Dat geldt ook voor deelname aan de Tour de France zoals de Rabobank door schade en schande wijs is geworden.

En ik begrijp het niet, Mammoet heeft een prachtige naam en een schitterend logo. Wat is er dan mis om daarmee in de picture te komen? Kortgeleden hebben onderzoekers ondermeer uit Nederland een oermammoet opgegraven in Namibie in Afrika. In het opgravingsverslag schrijven de wetenschappers dat het gaat om 'een uniek exemplaar, het meest complete skelet van deze soort dat ooit is opgegraven.' Ze vonden in een rivierbedding van het Namibische natuurpark Etosha een wervelkolom, een bekken. kiezen, pootbotten en een stuk slagtand van een ruim drie meter hoog mannetje. Volgens mammoetkenner Dick Mol, die deelnam aan de expeditie, leefde het dier daar zo'n 4 miljoen jaar geleden. Hij was al eerder betrokken bij het opgraven van een complete mammoet uit de permafrost in Siberie, waarover op Discovery Channel wereld wijd een uitgebreide documentaire is uitgezonden.

Lees u het nog maar eens na hoe het anders kan op deze website onder 'Mammoetologie'.




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Commentaar

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel