Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 Building image   
Ja, ik kan er ook niets aan doen: Public Relations heeft zijn 'roots' in Amerika en barst van de engelse uitdrukkingen. Vanochtend stond er een artikel in de Volkskrant over Marjolijn Meynen, hoofd communicatie en marketing van het Rijksmuseum. Ze werd in 2013 communicatievrouw van het jaar. Ze heeft bedrijfskunde in Groningen gestudeerd, was marketingtrainee bij Marsl, werd vervolgens brandmanager dierenvoeding en voordat ze in 2008 bij het Rijksmuseum senior brandmanager bij Zwitsal (Sara Lee). Kortom ze heeft als achtergrond een gedegen praktijkervaring en heeft het Rijksmuseum na en lange verbouwingsperiode weer uitstekend op de kaart weten te zetten. Dit voelt aan zoals ik indertijd dag en nacht bezig ben geweest om Mammoet Transport wereldwijd in de 'picture' te krijgen.

Als PR-manager bij het in 1976 nog onbekende Mammoet Transport was ik al geruime tijd in het transport en de scheepvaart werkzaam. Bedrijfskunde heb ik nooit gestudeerd, maar heel wat bedrijven heb ik van binnen en buiten gezien en daar leer je veel van. Als 'self-made' publiciteitsman was ik van origine fotograaf en daar werd wel eens op neergekeken. Waarom weet ik nu nog steeds niet, want dat was hartstikke handig, ik kwam altijd met spectaculair fotomateriaal terug, dat met veel succes in de kranten en bladen werd gepubliceerd. En natuurlijk was dat ook handig voor de eigen brochures en niet te vergetende Mammoet Mail. Jammer genoeg werd de kwaliteit van de communicatie in de Van Seumeren periode het stiefkindje en niet serieus genomen. En zelfs na het vertrek van de familie en inmiddels een volle dochter van de SHV geworden, werd het niet veel beter. Talloze malen heb ik gevraagd om medewerking en onderwerpen voor de Truckstar zwaartransport, maar antwoorden deden ze nooit. Een doodzonde in PR-land!

Tot ik deze advertentie in het populait wetenschappelijk magazine Quest zag. Blijkbaar is er nu toch iemand bij de Mammoetcommunicatie afdeling wakker geworden en op intelligente wijze een goed beeld naar buiten kan brengen. Teksten als 'het verslaan van de zwaartekracht' en 'rekenwerk en voorbereiding' zijn het product van doordacht denkwerk. Dit in combinatie met goede foto's en voorzien van een pakkende tekst tilt zelfs een personeelsadvertentie op een hoger niveau.

Zo nu en dan schrijf ik nog wel over Mammoet projecten in Truckstar. Hoe dit kan zonder enige medewerking van dit bedrijf? Heel eenvoudig: via de opdrachtgevers zoals bijvoorbeeld Rijkswaterstaat. Dat is een belangrijke partij waarvan Mammoet afhankelijk is en die zijn eigen publiciteitsbeleid bepaalt. Ook dat had ik al snel geleerd toen ik Mammoet een goed imago bezorgde!




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Mammoetologie

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel