Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 Kapitein, hoe laat begint het copuleren?   
Zoals eerder gezegd waren mijn collega's bij Mammoet zonder uitzondering interessante mensen. En boeiend was dat Mammoet vroeger bestond uit een land- en en zeebedrijf: Mammoet Transport en Mammoet Shipping. De bedrijfsfilosofie was voor die tijd uniek en jammer genoeg werd deze in de Van Seumeren tijd verlaten. Uniek in die zin dat er zwaar transport werd aangeboden van deur tot deur, ook wel factory to foundation genoemd. Vooral als PR-manager voor Mammoet Shipping heb ik de mooiste projecten meegemaakt (Red Dog!). En het waren natuurlijk de mensen die dit bedrijf groot hebben gemaakt, zoals bijvoorbeeld kapitein Willem Content.

Over deze mensen schrijf ik met regelmaat op mijn website en in 2013 heb ik voor het BigLift Shipping jubileumboek talloze interviews gehad met (oud) Mammoet mensen. Allemaal mensen met een boeiend verhaal en die zijn echt de moeite waard om op schrift te stellen en te bewaren voor het nageslacht. Een van de weinige mensen die zelf een boek hebben geschreven over hun ervaringen is kapitein Willem Content. Dit is vorig jaar uitgegeven bij uitgeverij Yellow & Finch Publishers in Vlissingen en het beschrijft zijn belevenissen op zee en in de havens. Het begint met zijn loopbaan bij de KNSM waarbij de zogenaamde slingerdienst een belangrijke rol speelde. Deze zeer intensieve dienst ging van NW Europa naar Zuid Amerika, West Indie, de USA, Canada en daarna weer terug naar West Indie en Zuid Amerika. Dezelfde route werd daarna nog twee keer gedaan voordat de thuis naar NW Europa werd aangevangen. Tijdens een reisduur van ongeveer vijf maanden werden maar liefst 36 havens aangelopen!

De KNSM schepen hadden tijdens de slingerreizen een beperkte passagiersaccommodatie voor een rondreis door de Caribbean, Dit waren meestal Amerikaanse passagiers die in New York aan boord kwamen en na de rondreis weer ontscheepten in een haven aan de oostkust van de VS, meestal Philadelphia, Baltimore of New York. Een beroemde passagier op ms Sinon was Louis Satchmo Armstrong, de bekende trompettist en zanger, die samen met zijn vrouw aan boord was gekomen voor een rondreis door de West. Eenmaal onderweg bleek dat Louis 's middags meetsal tegen vijf uur tevoorschijn kwam omdat hij gewend was s' avonds en 's nachts op te treden. De andere passagiers en Willem Content waren dan ook soms in de salon om te borrelen voor het diner. Louis en zijn vrouw zijn in Port of Spain van boord gegaan omdat hij moest optreden voor President Kennedy die in hetzelfde jaar op 22 november 1963 werd vermoord.

Ms Happy Pioneer was het eerste schip van Mammoet Shipping, een volle dochter van de KNSM in Amsterdam. Voor de officieren die bij de KNSM al jaren wachtten op een bevordering naar een hogere rang was dit een unieke mogelijkheid om een snelle promotie te bewerkstelligen. Willem Content werd kapitein op de Happy Pioneer en maakte een eerste reis mee met zware vrachtwagens voor de wegenbouw op Fayal, het meest westelijke eiland van de Azoren. Achter het breekwater bij Banjul werd de veerboot in een snelle operatie te water gelaten, waarna afgemeerd werd bij Horta. Voor veel zeilers is het de laatste haven voordat ze de grote oversteek maken naar de Caribische eilanden. Het hoogste punt van het eiland is en dode vulkaan met en gifgroen kratermeer. Via Lissabon en Rafnes voer het schip terug naar Rotterdam, waar ik voor het eerst het bijzondere schip bezocht.

Voor veel mensen afkomstig van de KNSM, dat kort daarna werd ingelijfd bij het Rotterdamse Nedlloyd, was Mammoet Shipping een nieuwe uitdaging. Veel zeevarenden werden besmet met het 'heavy lift' virus, dat ze nooit meer losliet. Zo ook verliep het met Willem Content die tot zijn pensioen in 1989 op bijna alle 'Happy' schepen heeft gevaren. En hoe het zit met de intrigerende titel van het boek. Dat moet u zelf maar lezen in het boek dat te bestellen is bij Yellow en Finch (0118-473398).




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Mammoetologie

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel