ZT Special 2015

07 juni 2015

Bijdrage van: Aad

Komende week ligt hij weer in de winkel: de jaarlijkse editie van Truckstar met een keur van interessante artikelen over zware en bijzondere transporten. Ik werk er ieder jaar weer met veel plezier aan mee en dankzij goede contacten blijf ik goed op de hoogte wat er in deze boeiende wereld speelt. In deze editie komen onder andere bedrijven als Sarens, ALE en Wagenborg Nedlift in de picture.

Wagenborg Nedlift stond al in de Quest met een mooi artikel over een transport van transformatoren (zie elders op deze website) en in deze Special staan ze er uitgebreid in met een bijzonder transport van gastanks naar Denemarken. Beide verhalen zijn de moeite van het lezen waard en evenals Sarens zijn zij nu belangrijke transporteurs van zware lading over land en water. Sarens valt op met hun aandeel in de uitbreiding van het Panamakanaal, waarvoor zij de gigantische sluisdeuren van Italië naar de bestemming vervoerden en diverse load-out operaties .

Maar zoals vermeld, zijn het niet alleen de 'grote' namen die je in deze uitgave tegenkomt. Transportbedrijven zoals Westdijk, Nederhoff en Nugteren hebben een naam hoog te houden in het 'kleinere' werk. In het artikel Grote Grommers rijdt Geert de Peinder deze keer op een Westdijk combinatie met een lengte van zo’n 40 meter. Hij manoeuvreert zijn Volvo FM, gekoppeld aan een 19-assige Goldhofer trailer, bij Heerema in Vlissingen onder een 110 ton zware grommer die in de hijsblokken van twee rupskranen hangt.

Nadat de van het vet glimmende zwarte kabel met een doorsnede van maar liefst 40 centimeter op de Goldhofer is geladen, zet Geert hem met rode spanbanden vast. Zo vastgebonden ziet de grommer er uit als een gevangen reuzenanaconda, een gevaarlijke wurgslang die je zo maar in de vochtige regenwouden van Zuid Amerika kunt tegenkomen.

Nugteren Transport is ook zo'n bedrijf met specialisaties in hoogte- breedte- en zelfs hittetransporten van blokken staal die zo'n 800 graden Celsius heet zijn! Truckstar reed met ze mee tijdens het transport van een 35 ton wegende en 4,40 meter brede hemelsblauwe warmtewisselaar. Hij is de vorige dag al in een eigen loods op een 40FT flatrack geladen, zeewaardig gelasht en zorgvuldig vastgezet. Het geheel staat klaar in Alblasserdam op een Broshuis dieplader met ervoor een spiksplinternieuwe blauwe DAF. Aart Nugteren (senior), oud eigenaar van het gelijknamige transportbedrijf maakt samen met Peter een rondje om de transportcombinatie die zo vertrekt naar de Europoort. Het is vijf uur in de ochtend en voor het vertrek, dat gepland is om zes uur is er nog even tijd voor een bakje koffie in de kantine.

Een begeleidingswagen staat naast het transport en Aart Nugteren doet zelf de begeleiding. Hij vertelt dat hij dit al een aantal jaren als een zinvolle tijdbesteding na zijn pensionering doet en zo in contact blijft met de mensen op de werkvloer. Als begeleider van bijzondere transporten heeft hij er een speciale opleiding van drie weken voor gevolgd, zowel theorie en praktijk.

Light producten zijn tegenwoordig populair. Ook bij trailerbouwers Scheuerle en Kamag die lichtere versies van hun SPMTs maken voor speciale doeleinden. Het oorspronkelijke SPMT-ontwerp is het uitgangspunt en een goed voorbeeld is de Kamag Special Transporter Type 3800 met een draagvermogen van 70.000 kg. Deze hoogpotige transportmachine wordt ingezet bij de Oostenrijkse aluminium fabrikant AMAG Rolling. De industriële transporter wordt alleen gebruikt om op het fabrieksterrein aluminium platen en -rollen snel tussen de oven, pletterij en de opslagloods te vervoeren. Aan de veelzijdige electronische besturing op alle wielen kan mijn zien dat het Type 3800 afstamt van de SPMT. Het apparaat stuurt net zo makkelijk diagonaal, dwars uit en zelfs in een carrousel.

Collega SPMT fabrikant Scheuerle in Pfedelbach heeft eveneens een ‘uitgeklede’ versie van de zelfaangedreven platformwagen gemaakt. Het lengte van het platform is 6 meter en heeft de gebruikelijke SPMT breedte van 2, 43 meter. Het laadvermogen bedraagt 86 ton. De complete verhalen en nog veel meer kunt u vinden in dit bewaarnummer over zwaartransport.

0 reacties



http://www.proteusproducties.nl/article.php?story=20150603112259379