Achter de schermen...

22 juni 2015

Bijdrage van: Aad

Truckstar brengt ieder jaar de Zwaar & Speciaal Transport Special uit: een prachtig geïllustreerde uitgave vol met zware en bovenmaatse transport- en hijsklussen. Een blad voor de liefhebber dus, maar eigenlijk voor iedereen die wel iets met (zwaar) transport heeft en eens achter de schermen wil kijken. En het moet eens gezegd worden: het aangeleverde (foto)materiaal wordt door de ontwerpers van dit blad op voorbeeldige wijze gelayout.

Van de grootste transporten ter wereld krijg je als gewone sterveling weinig mee, tenzij je bij Sarens werkt natuurlijk. Zij verrijden met hun SPMT’s in configuraties van soms wel 160 aslijnen de grootst denkbare constructies. De transport-engineering en uitvoering is hierbij van het grootste belang en deze gecompliceerde projecten zijn allang niet meer voorbehouden aan het andersgekleurde zwaartransportbedrijf, dat niet in deze uitgave voorkomt.

Stel je voor: acht stalen gastanks van bijna 40 meter lang, 9 meter in doorsnee en 330 ton zwaar. Het spul staat klaar bij fabrikant Geldof in Willebroek, België, en moet naar Denemarken. Tot slot is daar nog het lossen, hijsen en plaatsen van de zogenaamde bullets met zware rupskranen op de Fredericia olie- en gasterminal. Een mammoet-transport in de ware zin van het woord.

Uitzonderlijk transport heb je in soorten en maten. Welke kleur maakt niet uit, zolang de lading maar onbeschadigd op de bestemming aankomt. Want zoals chauffeur Peter Verkooijen zegt: ,,Als je hiermee wat raakt, is het gelijk raak.’’

In de offshore industrie is alles groot en log. Een kabel bijvoorbeeld kan zomaar een doorsnede van 40 cm hebben en een gewicht van 110 ton (!). Transportbedrijf Westdijk uit Alphen a/d Rijn mag vandaag aan de bak voor het transport van een paar ‘grote grommers’. Want vakmanschap is meesterschap en dat vind je niet alleen bij bedrijven met grote aantallen aslijnen!

0 reacties



http://www.proteusproducties.nl/article.php?story=20150622133031964