Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Kalender
Peilingen
Statistieken


 Geef me vijf minuten.....   
Geef me vijf minuten en ik vertel Mammoet hoe ze slimmer in de publiciteit kunnen komen. In de Quest van deze maand staat Mammoet met een advertentie op de achterzijde van dit blad. De waarschijnlijk door een reclamebureau verzonnen kop is: 'Geef ons een uurtje en we plaatsen een schotel'. Goed gevonden en zelfs uit de platte tekst blijkt dat iemand diep heeft nagedacht: 'We zeggen weleens, we zijn altijd bezig met het verslaan van de zwaartekracht'. Zouden ze in in Schiedam (of Utrecht) toch die oude schoenendoos in het archief hebben gevonden met teksten die ik heb geschreven als PR-Manager bij Mammoet Transport?

Al met al geen slechte advertentie en getuigt van humor bij de huidige leiding. Dit was in de Van Seumeren tijd niet mogelijk geweest en als er al gelachen werd, dan mocht dat alleen in familieverband. Toch heeft een advertentie nadelen omdat dat het duur is en minder geloofwaardig dan een redactioneel stuk. Nu zal Mammoet zijn hand niet omdraaien voor een slordige 10.000 euro, maar vergeleken met het artikel over Wagenborg Nedlift in hetzelfde blad twee maanden geleden (zie het item PR or not to PR), is het minder effectief. Een redactioneel artikel kost weliswaar moeite om het bedrijf in de picture te krijgen, maar als bedrijf kom je stukken geloofwaardiger over omdat iemand anders verteld hoe goed je bent. De grote foto in Cobouw (zie Tour de Force) van mijn hand is dan ook een vorm van gratis publiciteit, dat in feite 'onbetaalbaar' is.

Een reclamebureau had ik niet nodig, alleen een goede ontwerper. Deze voorpagina van een algemene brochure is daar een goed voorbeeld van. De foto heb ik gemaakt in de Europoort tijdens zonsondergang en de 'floating Mammoet' is erin getekend door een vakkundig retoucheur bij een drukkerij. Symbolisch gezien: Mammoet op de voorgrond en de doelgroep erachter.

Het transport van de Eiffeltoren heeft uitgebreid en langdurig de media gehaald. Het was onderdeel van de introductie van een nieuwe Mammoet vinding: de zelfaangedreven platformwagens (SPMTs). Van Gend & Loos, dat evenals Mammoet een dochter van Nedlloyd was tamelijk 'pissed off' maar mijn baas, Jan IJmker had de guts om deze campagne door te zetten. De afbeelding is overigens een bladzijde uit Mammoet Mail, dat als company magazine een groot succes was. De totale campagne, inclusief advertenties in de Telegraaf en Elsevier kostte ca. 20.000 toen nog degelijke Hollandse guldens (zo'n 8000 euro)

En voor humor schakelde we de bekende tekenaar Jan Sanders in. Ieder jaar maakte hij voor de Mammoet planning kalender een tekening, die zowel in het binnen- als buitenland (vooral Japan) in de smaak viel. In deze tekening moesten wel alle Mammoet activiteiten aanwezig zijn en dat gaf meestal een hoop gepuzzel. Gelukkig was er in het Mammoet concern een Mammoet Shipping die letterlijk het nodige gewicht aan de tekening gaf. Mijn persoonlijke favoriet was de tekening van het rechtzetten van de toren van Pisa. Het origineel heb ik meegekregen bij mijn vertrek, de andere originelen (zes of zeven tekeningen) heb ik voor het laatst gezien in een vochtige container in Schiedam.

Toch vind ik dat Mammoet op de goede weg is en met een beetje moeite bereiken ze het kwalitatief hoogstaande PR-niveau van het pre-Seumeriaanse tijdperk . En ze kunnen me natuurlijk vragen om toegesneden advies door mij uitnodigen voor een publicitair verhelderend gesprek onder het genot van een kop koffie (en wel met schotel graag!).




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Advertenties

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel