Moved by Mammoet

18 augustus 2015

Bijdrage van: Aad

Een huisstijl is belangrijk voor de uitstraling en herkenbaarheid van een bedrijf. Als insider zag ik direct aan de kleur van de omgevallen kranen in Alphen a/d Rijn, dat ze van het kraanbedrijf Peinemann waren. Toen ik van de schrik bekomen was, zag ik later een kleine hydraulische kraan naast de omgevallen kraanmasten opgesteld staan. Deze hulpkraan had een rode kleur met witte letters en ik associeerde dit onmiddellijk met Mammoet, die daar te hulp geschoten was. Goed werk dacht ik en pas een dag later zag ik op een krantenfoto dat het een kraan was van de brandweer van Haarlem. En dat was nu precies de reden waarom de huisstijl van Mammoet indertijd werd veranderd in een geel/grijze kleurstelling.

Als PR manager bij Mammoet was ik verantwoordelijk voor de handhaving en uitvoering van de huisstijl. Niet altijd even gemakkelijk omdat het een juridische kant heeft, maar ook een sterk emotioneel aspect. Toen ik kennis maakte met de nieuwe eigenaar Frans van Seumeren, leverde de huisstijl direct al een meningsverschil op. Dat was niet zo verwonderlijk, want in tegenstelling tot het ‘oude’ Mammoet’, mocht je bij Mammoet Van Seumeren geen eigen mening hebben. Het materieel van Van Seumeren had een rood/zwarte kleurstelling, die al even ‘verkeerd’ was als de reeds verlaten Mammoet huisstijl.

Ik kan mij letterlijk de woorden van Frans herinneren: ‘’Ik heb de naam van mijn bedrijf al veranderd en als ik ook nog eens de kleuren aanpas, dan word ik door mijn personeel aan de hoogste boom opgehangen. Dus verdween de verreweg superieure geel/grijze en reeds volledig ingevoerde huisstijl in de vuilnisbak. Argumenten als identiteit, betere zichtbaarheid en veiliger werden achteloos van de tafel geveegd. Ik heb ze nog weten te behoeden voor het invoeren van een witte Mammoet (white elephant’). die dus werd dus werd veranderd in zilver.

Nu de familie het bedrijf inmiddels verlaten heeft, ben ik van mening dat het tijd is dat Mammoet weer een eigen gezicht krijgt. De aan de kant geschoven geel/grijze huisstijl moet weer ingevoerd worden. Omdat de huisstijl al tot in het detail is uitgewerkt, kan deze zonder problemen weer worden opgepakt. Ik kan ze hierbij assisteren, maar zoals gewoonlijk zal ik, evenals op mijn vragen om onderwerpen voor de Truckstar ZT Special geen antwoord krijgen. Communicatie is en blijft een moeilijke materie voor veel bedrijven.

Kom op directie, toon eens lef door deze superieure huisstijl weer in te voeren. Om dit financieel beheersbaar te houden natuurlijk in fases bij aanschaf en onderhoud van het materieel. En dan krijgt het bedrijf weer de unieke uitstraling die het verdient en ooit had.

0 reacties



http://www.proteusproducties.nl/article.php?story=20150816151009204