M1200R

27 augustus 2015

Bijdrage van: Aad

In een vorig artikel heb ik beloofd om iets meer te vertellen over deze bijzondere kraan. De R staat voor ringer en die bestaat uit een ringvormige constructie waardoor de mastenkraan een zeer stabiele basis heeft in iedere draairichting. De kraan werd indertijd speciaal ontwikkeld voor Mammoet Transport om de (hijs)concurrentie met concurrent Van Seumeren aan te gaan. Dit bedrijf was aanzienlijk sterker op kraangebied met voornamelijk Duitse mastenkranen zoals Demag en Liebherr. Bij het testen van de eerste kraan bleek dat het hijsvermogen aanzienlijk hoger lag dan de 1200 ton zoals in de type aanduiding wordt verteld. De M staat voor fabrikant Manitowoc in Wisconsin, die zoveel sterkte in de kraan bracht, dat hij met een sprei van 18 meter met gemak 1300 ton kon hijsen. Eigenlijk was het dus een M1300R, maar de naam werd nooit aangepast.

Walter Wright Mammoet (WWM) in Singapore kreeg de eerste kraan geleverd, de tweede ging naar Alatas Mammoet in Saudi Arabie en een derde werd in Amerika gestationeerd. De eerste kraan werd in de oude bedrijfskleuren geel/groen afgeleverd, zoals op dit hijskarwei van een 1150(!) tons vat in Singapore te zien is. De hoofdmast is in lengte te configureren van 46 tot 123 meter. Nadeel van dit type kraan is wel dat het een dure grap is het gevaarte te transporteren/mobiliseren en daarom heeft Mammoet Transport kort daarop het idee van Piet Stoof overgenomen om deze zware kranen te containeriseren. De MSG en de PTCs zijn daar goede voorbeelden van.

Tijdens een volgende hijs is de jib van de M1200R in de nieuwe geel/grijze huisstijl, terwijl de staartkraan geheel geel/grijs is. Jammer genoeg werd deze unieke, zich van de concurrentie onderscheidende huisstijl na de overname door Van Seumeren in de ban gedaan. De sombere zwart/rode Van Seumeren kleuren vormden de basis van een volgende huisstijl met als lichtpuntje het zilverkleurige Mammoet logo.

Na de overname werd de M1200R een vreemde eend in het Mammoet kranenpark en dat was ook al in gang gezet door de eerder overgenomen zware kranen van partner Decalift. Toen het offshore hefplatform Jumping Jack voor de opgerichte combinatie Mammoet van Oord werd gebouwd, was de M1200 een geschikte kraan om permanent op het platform te kunnen staan.

De Jumping Jack was voor Mammoet met zijn kinderziektes geen groot succes en na vijf jaar werd besloten om het platform met kraan te verkopen aan A2Sea. Op een zondagochtend sloeg echter het noodlot toe en viel de hoofdmast om. Vreemd genoeg werd er op dat ogenblik niet gehesen en gelukkig waren er geen slachtoffers te betreuren. De kraanmast kon nog worden hersteld en voor zover ik weet is de M1200R nog steeds in gebruik.

0 reacties



http://www.proteusproducties.nl/article.php?story=20150826121235628