Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Kalender
Peilingen
Statistieken


 Tour de Pizza   
Eind deze week verschijnt Truckstar nr. 10 en mijn bijdrage staat op blz. 24 t/m 28. Een vezelversterkt kunststof brugdek werd bij Fibercore in IJsselmonde door de zwaartransport specialisten van Wagenborg Nedlift opgehaald. Na overslag met een 500 tons hydraulische kraan werd het brugdek op twee gekoppelde pontons naar de loswal in Utrecht versleept. Wagenborg komt regelmatig in de publiciteit en dat gaat niet vanzelf, zoals sommige mensen denken. Kortgeleden stonden ze nog met een grote foto van dit brugdek transport in Cobouw, een uitgebreid artikel over een SPMT transport in Quest en nu in Truckstar.

Na alle voorbereidingen pauzeert de Wagenborg Nedlift ploeg en met een bestelwagentje wordt er een smakelijke pizzamaaltijd aangevoerd die geheel in stijl genuttigd wordt op een dieplader. Als fotojournalist ben je bij zo'n project natuurlijk een vreemde eend in de bijt, maar omdat de Nedlift mensen mij zo langzamerhand wel kennen, eet je dan ook vanzelfsprekend een smakelijk pizzahapje mee.

Kraanmachinist Raymond Staal bijt de spits af door het brugdek van de kadekant af te hijsen en op de transportcombinatie te zetten die een stuk hoger op de Balijebrug staat. Hiervoor moet hij flink wat sprei geven om tussen de geleidingen te komen en ook in de hoogte. Het brugdek is een grote windvanger en daags tevoren was de overslag door de forse wind niet mogelijk geweest. Het voordeel van een kunststof brugdek is dat het natuurlijk niet kan roesten en dat het aanzienlijk lichter is dan een stalen dek. Er is dan ook maar één kraan nodig voor het hijsen.

De mannen van Wagenborg Nedlift vormen een hecht team en in de praktijk werkt dat als een goed geoliede machine. Uitvoerder Bert Weideman houdt het overzicht van de operatie en rollerman Henk Top en rigger Victor Wierda staan op de juiste plekken om de belading letterlijk in goede banen te leiden. Die banen bestaan uit een speciale constructie waartussen het brugdek geladen kan worden. De transporthoogte bedraagt op deze manier zo’n 16 meter en omdat er op de Vondellaan geen tramdraden of andere belemmeringen, is dit de ideale transportmethode.

Theo Elferink is de chauffeur van de MAN zwaartransport trekker. Na controle of alles goed gezekerd is, kan hij vertrekken. De 700 meter lange rit over de Vondellaan moet stapvoets worden afgelegd onder een alom aanwezige verkeersbegeleiding. Hij vertelt dat een dergelijk transport niet dagelijks voorkomt. ’’Bijzonder is dat deze 16 meter brede brug met een dikte van 80 cm. rechtop moet worden vervoerd. Maar voor een chauffeur maakt het niet uit of je een hoge of brede lading hebt, het rijgevoel blijft hetzelfde. In dit geval is het een voordeel dat de brug in het midden op de kar staat en daarbij komt dat het zwaartepunt vrij laag is. Het eigengewicht van de trailer speelt daar ook een positieve rol in.’’

Het complete artikel kunt u lezen in de Truckstar nr. 10 die nu in de winkel ligt.




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Nieuws

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel