Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Kalender
Peilingen
Statistieken


 Eerherstel voor NASA huisstijl   
In de Volkskrant staat in de sectie Wetenschap een artikel over de huisstijl die bij NASA wordt toegepast. Het zogenaamde wormlogo is na de logo’s van Coca Cola en IBM misschien wel het belangrijkste logo uit onze jeugd. De ruimtevaartorganisatie gebruikte dit beeldmerk vanaf de jaren zeventig op al zijn raketten, satellieten, spaceshuttels en bedrijfsauto’s. Tot dan was de NASA huisstijl een rommeltje met een blauwe ‘gehaktbal’ als beeldmerk met sterretjes, een vliegtuigvleugel en de letters NASA. Het nieuwe logo was strak, opvallend en modern, al voelde de toenmalige baas van de organisatie zich bekocht omdat het streepje in de A ontbrak. In 1992 zette de nieuwe baas David Goldin deze moderne huisstijl bij het vuil. Een vreemde beslissing, die mij doet denken aan de huisstijlperikelen die ik bij Mammoet (Van Seumeren) meemaakte.

Bazen zijn doorgaans goed in het besturen van een bedrijf, maar op het gebied van PR zijn het meestal pertinente nullen. Net zo goed als de NASA-baas terugging naar de oude blauwe ‘gehaktbal’ ging Mammoet van een flitsende en opvallende huisstijl terug naar de gezapige rood/wit huisstijl van weleer. Mammoet had geen eigen gezicht meer en het onderscheidend vermogen was verdwenen. De enige die zich daar indertijd druk over maakte was ondergetekende, maar de huisstijl viel dan ook onder mijn verantwoordelijkheid en met meer dan 25 jaar PR ervaring heb ik daar nog steeds een gefundeerde mening over.

En nu is er goed nieuws voor ruimtevaartromantici: zij kunnen een klokgave reproductie bestellen van de NASA Graphics Standards Manual van de grafisch ontwerpers Richard Danne en Bruce Blackburn. De initiatiefnemers van deze actie, Jesse Reed en Hamish Smyth, is de gehaktbal een doorn in het oog. Het huidige logo is ouderwets en cartoonesk, zeggen zij, terwijl de worm ‘gestroomlijnd, futuristisch en toekomstgericht’ is. Precies wat je verwacht bij een ruimtevaartorganisatie waar wordt geopereerd op de grens van het technologisch kunnen, aldus Reed en Smyth.

Deze NASA huisstijl heb ik besteld en zal deze als lichtend voorbeeld, samen met de geel/grijze Mammoet huisstijl toesturen naar de huidige Mammoet directie.




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Mammoetologie

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel