Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Kalender
Peilingen
Statistieken


 Kranen op het land en op het water   
Het hemd is nader dan de rok. Als er in Alphen a/d Rijn twee hydraulische kranen met een brugdek omvallen, zonder slachtoffers, staan de media er weken lang bol van. Als er in Mecca een kraan omvalt op een moskee met als gevolg 107 doden, is er nauwelijks aandacht voor. Natuurlijk is Saudi Arabië een ongastvrij land (ook voor vluchtelingen) en het feit dat een niet-moslim niet toegelaten wordt in Mecca, is het land voor een journalist,zoals ik ervaren heb, een frustrerende werkomgeving. Bovendien zijn we al gewend aan de vele bomaanslagen in het Midden Oosten met doden en gewonden.

Opvallend is het grote aantal kranen die bij de grote moskee in Mecca opgesteld staan, hier wordt gebouwd!. Typisch is dat door de storm geen enkele (toren-) bouwkraan is omgevallen, maar alleen een van huis uit stabiele mastenkraan. In een storm staat de hoofdmast als regel in de windrichting en moet met de windrichting mee kunnen draaien. En dan zou de valrichting precies andersom zijn. Mammoet had in mijn tijd ook veel kraanwerk in Mecca en daarvoor hadden we speciale moslim-kraanmachinisten in dienst genomen.

Terug naar het kraanongeluk in Alphen: het doet mij goed dat de combinatie Mammoet-Hebo de berging gaat uitvoeren. Niet zo vreemd als je bedenkt dat Hebo Maritiemservice vorig jaar het drijvende materiaal van Mammoet Maritime heeft overgenomen. Hebo wil de klus in twee delen klaren. Eerst wordt de boel gestabiliseerd, volgens een woordvoerder, „zodat onderzoeksinstanties zoals de inspectie SZW hun werk kunnen afronden.” Als alles volgens plan verloopt, duurt dat acht dagen. Daarna worden de twee hijskranen, het brugdek en de pontons geborgen. De berging en het opruimen van het puin duurt ongeveer 12 dagen, verwacht Hebo.

Onderdeel van de Hebo vloot is de drijvende bok Amsterdam, waarmee ik een speciale band heb. De "Amsterdam" is in 1968 gebouwd in opdracht van Hijs- en Transport Maatschappij Goedkoop. In 1971 werd dit bedrijf als Mammoet Goedkoop de waterpoot in het toen opgerichte Mammoet Transport. In hetzelfde jaar maakte ik voor Pakhoed een reportage van de relocatie van twee Figee kranen van Amsterdam naar Rotterdam, waarbij deze drijvende kraan een cruciale rol speelde. De 300 tons drijvende bok was mijn eerste kennismaking met Mammoet. Hij voer in die jaren nog met een blauwe giek, voorzien van "Mammoet Transport" in het wit. De "Amsterdam" had als vaste ligplaats de steigers achter het oude kantoor van Reederij Goedkoop aan de Westerdoksdijk.

Naderhand zijn alle bokken en pontons door Mammoet verkocht aan BTS in Lelystad. BTS werd op zijn beurt opgeslokt door Smit in Rotterdam en al snel weer verkocht aan …… Mammoet. Frans van Seumeren ontdekte de kracht van het oorspronkelijke Mammoet concept (zwaartransport over land en water) in een later stadium en startte met Mammoet Maritime. Het was een vreemd gezicht om de tot dan in het bokkenblauw uitgevoerde 'Amsterdam' plotseling in het brandweerrood te zien rondvaren. Lang heeft dit echter niet geduurd en nu is HEBO dus de eigenaar.

De ‘Amsterdam’ raakte zijn bekende naam kwijt en heet nu heel prozaïsch HEBO-Lift 7. Het lijkt wel of HEBO leentjebuur heeft gespeeld bij de populaire geel/grijze Mammoet huisstijl uit de jaren negentig. Helaas ontbreken de grijze accenten voor een juiste kleurbalans, maar met zo’n naam maakt dat niet uit. Ik ben benieuwd of deze oudgediende wordt ingezet bij de berging in Alphen a/d Rijn. En ongeacht de kleur: Old soldiers never die....




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Mammoetologie

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel