Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Kalender
Peilingen
Statistieken


 Alphen: een berging met veel haken en ogen (en takels)   
In augustus begint het kraanbedrijf Peinemann met het inhijsen van een brugdeel met twee hydraulische kranen voor de Julianabrug in Alphen a/d Rijn. Dat ging faliekant mis en het was een wonder dat er behalve een hond geen menselijke slachtoffers te betreuren waren. De ravage in het centrum van Alphen was echter gigantisch, masten van de omgevallen kranen lagen als een grote mikadostengels verstrengeld in de puinbrokken van vernielde winkels en huizen.

Toen iedereen van de schrik was bekomen en de stofwolken waren opgetrokken werd de schade geďnventariseerd. Voordat met het op opruimen begonnen kon worden was het dik twee maanden verder. Diverse instanties zoals gemeente, politie, een onderzoeksteam en mensen van de verzekering moesten eerst nagaan wat er precies gebeurt was. Computers van de kranen werden uitgelezen, het hijsplan en mobiele telefoons van de machinisten werden in beslag genomen, mensen die er bij betrokken waren ondervraagd. In de tussentijd kregen de gedupeerde mensen vervangende woonruimte aangeboden en een voorlopige schadevergoeding.

Hebo Maritiem en Mammoet uit Schiedam bleken het beste bergingsplan te hebben om de puinhoop op te ruimen. De combinatie Mammoet Hebo begon op 21 september met de gecompliceerde bergingsklus, maar toen de bergingsactiviteiten werden opgestart, bleek er asbest te liggen en werden de werkzaamheden een week opgeschort. Mannen met witte pakken en gelaatsbescherming kwamen in actie en ruimden het asbest op, terwijl de brandweer stand-by bleef om de brokstukken nat te houden.

De 300 tons drijvende bok Hebolift 7 (voorheen de ‘Amsterdam” van Goedkoop) was de stabiele spin in het bergingsweb. Met twee hydraulische Mammoet kranen aan de kant werd een begin gemaakt met het gecompliceerde bergingskarwei. Voordat de kraanmasten van de 700- en 400 tonner geborgen konden worden, moest eerst het brugdek worden gestabiliseerd. Dit lag scheef en zou bij het bergen van de kraandelen in het water van de Oude Rijn kunnen glijden. Er werd eerst een zandplateau gemaakt waarop stalen schotten werden gelegd. Hierop kwamen vier containers die gevuld werden met water met een gewicht van 240 ton. Zo was er een barričre gemaakt die moest voorkomen dat het 187 ton zware brugdek weg zou glijden. Ook moest er een voorziening getroffen worden om de onder spanning staande hijskabel van de 700 tonner te stabiliseren.

Tijdens een onderzoek door de kraanfabrikant bleek dat de draaikrans met de steunen van het machinehuis – het duurste onderdeel van de kraan – nog intact was. Om schade te voorkomen moest de draaikrans tijdens het hijsen worden vastgezet. Na onderzoek bleek dat ook de mast van de 700 tonner de val had overleefd De stalen pennen waarmee de mast vast zat, kwamen zonder problemen los. De grote ballastblokken blokken waren in het water gevallen en kunnen na de berging ook nog worden gebruikt. Zo was het toch de moeite waard om de kraan met een waarde van zo’n zeven miljoen euro voorzichtig te behandelen.

De maandag erop werd met succes ook de tweede giek van de hijskraan op het ponton gehesen. Eerder deze dag werd de zogeheten onderwagen, waarop de kraan staat, op het ponton gezet. Allereerst werd de mast van de onderwagen losgesneden. Vervolgens kon met veel piepen en kraken de mast van de hijskraan enkele decimeters worden gelift. Hierbij vielen enkele brokstukken van de naastgelegen bouwval in het water. Uiteindelijk hing de mast horizontaal boven de huizen van de Hooftstraat en blijft daar enige tijd op een tiental meters in de lucht hangen. In de tussentijd konden de bergers de onderwagen, die half in het water hing, op het droge tillen.

Net als tijdens het verwijderen van de kranen trekt de berging van het brugdek weer veel publiek. Niet alleen aan de kant van de Arubastraat verdringen nieuwsgierigen zich, ook op de tijdelijke fiets- en voetgangersburg nabij de Julianabrug is het een drukte van belang. Woensdagochtend om 07.00 uur wordt volgens de planning een begin gemaakt met de berging van het 187 ton zware brugdeel. Dit is het spectaculaire slotstuk van de berging en ook dit ingewikkelde hijswerk verloopt zonder ongelukken.




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Mammoetologie

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel