Berging met haken en ogen

01 december 2015

Bijdrage van: Aad

In de zojuist verschenen Truckstar nr. 13 staat een interessant artikel over de bergingswerkzaamheden van het hijsongeluk in Alphen aan de Rijn. Zoals eerder bericht op deze website had de combinatie Hebo-Mammoet het beste plan voor het weghalen van de omgevallen kranen en het 187 ton zware brugdek. Begin augustus wilde het kraanbedrijf Peinemann met twee hydraulische kranen dit brugdeel voor de Julianabrug in Alphen inhijsen. Dat gaat faliekant mis en de ravage die dit oplevert is met geen pen te beschrijven.

Op 21 september begint het bergingsbedrijf met de gecompliceerde klus. Terwijl de bergingsactiviteiten in gang zijn gezet, blijkt er asbest vrijgekomen te zijn. Daarom wordt alles een week opgeschort. Mannen met witte pakken en gezichtsbescherming ruimen eerst al het asbest op. De 300-tons drijvende bok Hebolift 7 (voorheen de 'Amsterdam' van Goedkoop) is de stabiele spin in het bergingsweb. En met twee hydraulische Mammoet kranen aan de kant wordt een begin gemaakt om hun onfortuinlijke collega-hijsmachines te bergen. Het complete verhaal over de berging vindt u in de laatste Truckstar van dit jaar.

Twee hele andere verhalen van mijn hand staan in de jaarlijkse Truckstar Trailers & Speciale Voertuigen uitgave. Als liefhebber van het merk IVECO wilde Sid Kole van Sikotrans in Kapelle (Zeeland) per se een zeldzame en aparte Iveco hebben: een Strator. Daarvan rijden er slechts enkele tientallen in Nederland. Sid heeft deze auto op een bijzondere manier in handen gekregen. ,,Na 7.000 kilometer kreeg de Deense eigenaar er een ongeluk mee. Ik zag hem als schadeauto op het internet staan en met mijn vader ben ik er bij een garage in Zaltbommel naar gaan kijken'', vertelt Sid. De schade was fors, maar vader en zoon besloten de auto toch te kopen en zelf te repareren. Naast de aanzienlijke schade aan de cabine bleek ook de motor bij het ongeluk beschadigd te zijn. Zozeer zelfs, dat er uiteindelijk een spiksplinternieuwe moest komen. Al met al stond er na het spuitwerk een bijna nieuwe Iveco Strator. Het complete verhaal, dat ook over het vervoer van gietasfalt in een bijzondere roerketel voor een dijkversterking op Schouwen Duiveland gaat, leest u in de Truckstar Special.

Een ander artikel in deze Special gaat over Roos Zand en Grint in Zuidland. Chauffeur Lodewijk de Boer voert zand aan voor een dijkversterking op Voorne-Putten. Dat doet hij met een nieuwe Mercedes Antos en een uitgekiende kiptrailer. ,,Met deze combinatie kom ik overal'', zegt Lodewijk terwijl hij in de eenvoudige kantine koffie inschenkt. ,,Ik breng zo veel mogelijk volume tegelijk, ook op krappe plaatsen. Dat kan doordat de as een en drie gedwongen gestuurd zijn. En omdat ze ver genoeg uit elkaar staan, mag er wettelijk 30 ton op het assenstelsel worden geladen.'' Het complete verhaal staat eveneens in de Truckstar Special.

0 reacties



http://www.proteusproducties.nl/article.php?story=2015120108213848