Jan Sanders en Mammoet

05 juni 2016

Bijdrage van: Aad

Jan Sanders werd geboren in 1919 in Kwadijk en groeide op in een arbeidersgezin. Na het doorlopen van de MULO had hij verschillende baantjes, van kantoorklerk tot kaartjesknipper op de bus. Het tekentalent van Jan Sanders werd ontdekt door een tekenleraar aan de HBS, waar Jan's moeder als werkster in dienst was. Op advies van deze leraar haalde hij tijdens de oorlogsjaren zijn MO-akte tekenen. Aldus werd hij tekenleraar en maakte van zijn hobby zijn beroep. Daarnaast illustreerde hij talrijke boeken en maakte reclametekeningen voor vele bedrijven.

Bekendheid kreeg Jan Sanders vooral door de kalenders die hij maakte voor Sigma Coatings en die vanaf 1978 ook in boekvorm werden uitgegeven. De complete serie boeken heb ik indertijd van een Mammoet (Shipping) collega gekregen. Het terugkerende thema is een kapitein met zijn hond, die samen met zijn scheepsbemanning de meest vreemde belevenissen meemaakt. De tekeningen van de schepen zijn dusdanig realistisch, dat iedereen denkt dat hij zelf heeft gevaren. Maar toen ik hier eens naar vroeg bleek dat niet het geval te zijn, hij had last van zeeziekte.

Als PR-manager bij Mammoet waren het bedenken van de Eiffeltoren advertentiecampagne (zie elders op deze website) en het contact met Jan Sanders voor de jaarlijkse afbeelding op de Mammoet Kalender een welkome afwisseling in het soms monotone PR- en marketing werk.

Het idee om Jan Sanders in te schakelen voor de broodnodige komische noot in het zwaarwichtige bedrijf had ik al heel vroeg. Maar weinig bedrijven hebben het lef om een beetje zelfspot in hun PR te verwerken: men sponsort liever onzinnige en levensgevaarlijke activiteiten zoals de Dakar rally.

Op de eerste tekening die Jan Sanders voor mij maakte, is een stukje Mammoet geschiedenis af te lezen. De Mammoet vestiging in Singapore, die toen nog Walter Wright Mammoet heette, had zojuist een nieuwe Manitowoc ringer kraan afgeleverd in de vreemde geel/groene kleuren. Mammoet Shipping heette nog niet BigLift Shipping maar had wel de vertrouwde geel/blauwe (zweedse) Ikea kleuren. Het schip lost een boormachine die nog is gebruikt tijdens de bouw van de Kanaaltunnel. Ms Happy Buccaneer was als nieuwgebouwd zware-ladingschip zijn tijd ver vooruit. Wel waren alle Mammoet activiteiten al vertegenwoordigd, ook het nu nog bestaande Mammoet Ferry Transport.

Een van de laatste tekeningen die Jan Sanders voor de Mammoet kalender maakte, was in feite het voortborduren op het thema verplaatsing van de Eiffeltoren. De toren van Pisa wordt door Mammoet met de meest vreemde apparatuur overeind gezet en het echte Mammoet materieel is nog wel aanwezig, maar in een kermissituatie. Soms moeilijk te verwerken door sommige Mammoetmensen, waarom zou je de Eiffeltoren en toren van Pisa willen transporteren, c.q. overeind zetten. Dat is waar, maar mede hierdoor kreeg Mammoet een wereldwijde bekendheid als het meest innovatieve zwaartransport bedrijf, met gevoel voor humor.

0 reacties



http://www.proteusproducties.nl/article.php?story=20160603132208725