Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Kalender
Peilingen
Statistieken


 PanamaLeaks   
Afgelopen zondag 26 juni 2016 werden de nieuwe sluizen van het Panama Kanaal officieel in gebruik genomen. Weliswaar wee jaar later dan gepland kan nu een nieuwe generatie grote containerschepen worden gesluisd. Maar liefst 70 staatshoofden werden uitgenodigd om een Chinees container schip te zien passeren tijdens haar doorgang van de Atlantische naar de Stille Oceaan. Door al het Brexit tumult is er in de Nederlandse pers weinig aandacht aan dit belangrijke onderwerp besteed, maar in een recente publicatie heeft de New York Times er uitgebreid aandacht aan geschonken. Al in 2015 schreef ik een artikel de aanleg van deze sluizen in de zwaartransport special van Truckstar.

Ik schreef ondermeer: ,,Het Panamakanaal expansie project voorziet in de aanleg van een derde rij sluizen naast de bestaande sluizencomplexen: de Gatun-sluizen aan de Atlantische kust en de Miraflores- en Pedro Miguel -sluizen aan de Stille Oceaan. Net als bij de bestaande sluizen zullen drie kamers achter elkaar worden aangelegd, die de schepen van zeeniveau naar het 27 meter hoger gelegen Gatun-meer brengen. De sluizen zijn 60% breder en 40% langer en bestaan elk uit drie schutkolken waartussen steeds dubbele deuren worden geplaatst. In totaal is er dus sprake van acht deuren per sluizencomplex. Deze deuren moeten bestand zijn tegen enorme waterdrukken, tegen eventuele botsingen van schepen en zelfs tegen aardbevingen.’’

Verder: ,,De zestien sluisdeuren werden in Italië gebouwd en Sarens kreeg de opdracht om deze in een viertal verschepingen vanuit Trieste via de Middellandse Zee en Atlantische Oceaan naar Colón in het noorden van Panama te transporteren. Toen de sluisdeuren na een reis van vier weken in Colón waren aangekomen, werden ze van het schip gereden en gestald op een speciaal aangelegde tijdelijke ‘parkeerplaats’. Deze transporten werden uitgevoerd op 4 x 30 aslijnen SPMT van het Kamag type, totaal dus 120 aslijnen. Hier vond vervolgens de laatste assemblage plaats voordat de sluisdeuren naar hun definitieve locatie in de sluishoofden worden gebracht. De dubbel uitgevoerde, stalen sluisdeuren zijn 31 meter hoog, 57 meter breed en 10 meter dik. Ze wegen per stuk rond 4000 ton en zijn zo gemaakt dat ze in een tijdsbestek van vijf minuten geopend of gesloten worden met een elektromechanisch aandrijfsysteem.’’

Ik vond het toen al vreemd dat er geen enkele bekende aannemer bij betrokken was, het was een volledig Zuid Europese aangelegenheid. Ook de New York Times plaatst nogal wat vraagtekens bij het tot stand komen van het megaproject en volgens de krant laat de totstandkoming op veiligheidsgebied het een en ander te wensen over. Het Spaans/Italiaans bouwconsortium Sacyr had in een wereldwijde bieding een offerte gemaakt voor $3.1 billion, zo’n $1 billion lager dan de eerstvolgende bieder. Volgens een analyse van de verzekeringsmaatschappij van het consortium, Hill International, was er te weinig ruimte in het budget voor onverwachte tegenvallers. Het grootste risico lag in het storten van de betonnen sluismuren tussen de zes mammoet sluisdeuren. De Hill analisten waarschuwden dat het budget voor het storten van het beton 71% lager was dan de andere bieders en dat het gebruikte mengsel niet geschikt was voor de bereiding van hoogwaardig beton. Na een aanzienlijke vertraging heeft men toch het minderwaardige mengsel gebruikt, waarin bovendien te weinig bewapeningsstaal werd verwerkt. Met als gevolg dat de damwanden die berekend moesten zijn voor een levensduur van 100 jaar al voor de ingebruikname door scheuren in het beton lekten. De scheuren zijn inmiddels gerepareerd, maar het geeft weinig vertrouwen voor een lange levensduur.

In plaats van de kenmerkende locomotiefjes die in de oude sluizen nog steeds worden gebruikt om de schepen door de sluizen te trekken, werden er nieuwe sleepboten in Spanje besteld voor een bedrag van $158 miljoen. Het lijkt een beetje op het verhaal van de Fyra treinen die door de NS bij het Italiaanse AnsaldaBreda werden besteld: de sleepboten vertonen mankementen, voor $10 miljoen werden er al nieuwe koppelingen gemonteerd. Maar volgens verschillende kapiteins zijn de problemen nog niet goed opgelost en zijn de vaareigenschappen beneden peil. De sleepboten kunnen weliswaar alle kanten uitvaren, behalve goed in voorwaartse richting! De overtocht vanuit Spanje naar Panama werd dan ook achteruit varend afgelegd.

Ook een reden voor bezorgdheid van de sleepbootkapiteins is de lengte van de sluizen. Ze meten ieder 1400 feet lang (425 meter) en 180 feet breed (55 meter). De grootste containerschapen meten 1200 feet x 160 feet. Aan de voor- en achterkant van het schip blijft er precies 100 feet, zo’n 30 meter ruimte over voor de sleepboten. En dat is de lengte van een sleepboot en dus blijft er te weinig ruimte over om te manoeuvreren. Het binnenvaren van zo’n kolos in de sluis moet dan ook heel voorzichtig gebeuren, anders wordt de sleepboot als een walnoot tegen de sluisdeuren gekraakt. Tenslotte zijn de pilots bezorgd over de zwarte plastic fenders (buffers) die aan de sluismuur zijn gemonteerd om het schip en de sluis te beschermen. Vreemd genoeg heeft men de Berendrecht sluis in Antwerpen als voorbeeld genomen en de pilots vinden dat geen goed idee voor de nieuwe Panama. Sluizen. Grote drijvende fenders zouden hier effectiever zijn en dat is ook al gebleken bij eerdere proefnemingen in de oude sluizen.

Het toen al bijna failliete Sacyr heeft duidelijk op vitale onderdelen van het project moeten bezuinigen en dat heeft ondermeer te maken met de Zuid Amerikaanse mentaliteit in Panama, waarbij vriendjespolitiek in het zaken doen eerder regel dan uitzondering is. De toekomst zal moeten uitwijzen of de aanbesteding voor de nieuwe sluizen ‘goedkoop is duurkoop’ is geweest. Of op zijn Spaans: ‘Lo barato sale caro’.




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Nieuws

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel