Russische sprookjes

21 oktober 2016

Bijdrage van: Aad

Een Russisch vlootverband met ondermeer een nucleair aangedreven vliegdekschip “Admiral Kuznetsova" en de grootste kruiser ter wereld "Pjotr Velikov" zijn op het ogenblik onderweg naar de Middellandse Zee. Omdat ze geen haast hebben varen ze eerst langs de Noorse kust en gaan drie dagen oefenen in de Noordzee ten noordoosten van Schotland. Lieve help, zoiets hebben we toch al eens eerder meegemaakt? Wij (Mammoet) hebben hun nucleaire rommel in 2001 van de zeebodem opgeruimd (berging onderzeeboot Kursk) en hierbij het vriendelijke verzoek om hun gedateerde marinevloot in hun thuishaven te houden om ongelukken te vermijden..

In mijn Mammoet memoires die ik aan het schrijven ben, wordt een apart hoofdstuk gewijd aan de berging van de Kursk. Het was in 2001 mijn laatste grote project dat ik als PR-manager bij Mammoet heb meegemaakt en dus heb ik alle informatie uit de eerste hand. Hoe Frans van Seumeren tot grote verbazing van de concurrentie (Heerema en Smit Internationale) de opdracht voor de berging van de Kursk binnensleepte. In dit stukje zal ik er niet verder over uitwijden, maar enige aspecten van de berging zijn de moeite van het vermelden waard. Zoals we van de Russen gewend zijn (o.a. bij de MH-17) werden er na het vergaan van de Kursk diverse oorzaken naar buiten gebracht. Eerst was het een vijandelijke torpedo, toen weer een aanvaring veroorzaakt door een Amerikaanse onderzeeboot, die daarna wegvluchtte. Putin bleef vooralsnog rustig in zijn datsja vakantie vieren.

De oorzaak was echter een ontploffing veroorzaakt door een instabiel type aandrijfvloeistof waardoor een torpedo ontplofte. Na een kettingreactie stroomde er water binnen, alhoewel de achterste compartimenten met een groot aantal bemanningsleden nog intact waren. Door geschutter van de Russen die beweerden alles onder controle te hebben en daarbij alle buitenlandse hulp afwezen, stikten de overlevende bemanningsleden al snel door gebrek aan zuurstof. De nabestaanden hebben Putin direct al duidelijk gemaakt dat zij niet gediend waren van deze leugens en Putin kon niet ander dan beloven dat het wrak nog voor het einde van 2001 naar boven zou worden gehaald. In tegenstelling tot Heerema kon Mammoet (Frans van Seumeren) aan die voorwaarde voldoen.

Voor de van Seumerens (Frans en Jan) was dit puur pokerspel, maar omdat ze kort daarvoor Mammoet van Nedlloyd hadden overgenomen met alle bijbehorende hijstechnologie, vertrouwden ze op een goede afloop. Smit Internationale koos eieren voor zijn geld en stelde het zeegaande ponton Giant 4 ter beschikking en de duikfaciliteiten. Mammoet Engineering uit Breda (Piet Stoof) maakte een bergingsplan waarbij de complete dubbelwandige Kursk inclusief twee kernreactoren gelicht zou worden met strand jacks (holle vijzels) voorzien van speciaal ontworpen grippers (Huisman). Tot grote verbazing van iedereen moest echter in opdracht van de Russen het complete neusstuk onder water worden afgezaagd, wat natuurlijk niet eenvoudig was. In heb de test op land nog meegemaakt waarbij op een sloperij een groot stuk schroot door een ketting doormidden werd gezaagd. Met de nodige complicaties is dit huzarenstukje onder water ook tot een goed einde gebracht.

Nadat het restant werd gelicht, werd het neusstuk door de Russen met enige overgebleven torpedo’s tot ontploffing gebracht. Waarom? Alleen om te vermijden dat de oorzaak letterlijk boven water zou komen en hun eigen gestuntel aan het licht zou komen! Dus, Russische marine, houd jullie gedateerde materieel aub in de thuishaven en breng West Europa niet wederom in gevaar zoals ten tijde van de ramp met de kerncentrale in Tsjernobyl.

0 reacties



http://www.proteusproducties.nl/article.php?story=20161021115824408