Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Kalender
Peilingen
Statistieken


 Marketing (PR) is niet voor dummies   
Sommige radioreclames zijn uitermate irritant. Denk maar aan de MKB benzinepas van Tom en meer recent de schreeuwende man (jongen?) die de naam van een IT/Marketingbureau dagelijks de ether in roeptoetert. Hoewel ik het spotje ook verschrikkelijk vind, kan ik de doelstelling wel begrijpen. Het is namelijk geen reclame voor waspoeder of verzekeringen (dus niet voor de consument) maar is gericht op bedrijven die ook naamsbekendheid zoeken. De opmerking van iemand in een ingezonden brief dat hij nooit bij dit bedrijf iets zal kopen, zal deze adverteerder niet raken. De doelgroep waar hij op mikt is immers het bedrijfsleven. Zo zijn er wel meer reclames die alleen door de desbetreffende doelgroep wordt begrepen en als het kwartje niet valt, dan behoor je daar niet toe.

In mijn ruim 25-jarige Mammoet PR periode heb ik veel op dit bijzondere vakgebied geleerd. De doelgroep die gebruik maakt van hun zwaartransportdiensten is uitermate klein, maar wel verspreid over de hele wereldbol. Om die te bereiken vergt heel wat moeite en het was mijn taak om dit speciale werk regelmatig in de media te brengen. Daaronder viel ook de introductie van het nieuwe revolutionaire SPMT-transportsysteem in 1984. Die ‘outlets’ varieerden van de Telegraaf, Cobouw, FD, LA en NY Times tot Discovery Channel en de BBC. Het gebeurde dan ook regelmatig als ik in het vliegtuig onderweg weg was naar een bijzonder project (nooit achter je bureau blijven zitten!) op een onboard video Mammoet weer eens voorbij zag komen.

Prettig was ook dat ik zelf tamelijk cameravaardig ben en dat ik in landen als Saoedi Arabië, Panama en Bangladesh, waar je niet dagelijks komt, zelf kon fotograferen en filmen. In het begin van het digitale tijdperk had ik al snel een digitale camera (Nikon D1) waarmee ik media razendsnel kon informeren. Als neveneffect was de naam ‘Mammoet’ ook bekend geworden bij het grote publiek en dat was toen voor het Mammoet personeel (500 in die tijd) en familie leuk meegenomen, niet waar?

Verder bied ik bij deze mijn verontschuldigingen aan voor al die mensen die mij regelmatig voorstellen om a. de website te vernieuwen en b. bedrijfspresentaties dan wel films voor mij willen maken: ik ben reeds enige tijd gepensioneerd en mocht het ooit noodzakelijk zijn, dan kan ik dat zelf wel. En de naam van het bedrijf van die irritante radiospot? Eh… ik zou het niet weten, want gelukkig behoor ik niet meer tot die doelgroep.




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Advertenties

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel