Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Kalender
Peilingen
Statistieken


 De grote drie   
De tweede Truckstar Special van dit jaar gaat over zwaar & speciaal transport. In tegenstelling tot de normale Truckstar is deze uitgave in liggend formaat (oblong) uitgevoerd. Een gouden greep want de meeste zware transporten zijn liggend en dat komt op dit formaat veel beter uit. Mammoet is goed vertegenwoordigd met het nachtelijk transport van een 325 ton zware trafo en een zogenaamde ‘powerboom’ oftewel een grote mastenkraan op rupsbanden. De andere artikelen vormen het bewijs dat dit exclusieve vakgebied niet meer voorbehouden is aan de grote drie.

Die grote drie zijn Mammoet, Sarens en ALE. Sarens heeft voor een groot project in Kazakhstan recentelijk een fors aantal aslijnen Kamag aangeschaft, waarbij hun totaal op meer dan 2000 zelfaangedreven aslijnen komt. Dat komt al aardig in de buurt van recordhouder Mammoet. Een nieuwe trend in de zwaartransport wereld is dat haventerminals en constructiebedrijven voor zware installaties zelf SPMT aslijnen voor hun voorkomende transporten aanschaffen. Niet in die grote aantallen zoals ze bij Mammoet, Sarens of ALE beschikbaar zijn, maar het loont blijkbaar toch de moeite (en geld!) om zelf een setje achter de hand te hebben. Daarbij komt dat de bediening van deze transporters in de loop van de tijd steeds eenvoudiger is geworden.

Zo ook bij Bus Port Logistics in de Duitse havenstad Rostock. Daar moesten buizen worden geladen met een doorsnede van 7,8 meter en een lengte van 84,5 meter. Bij het constructiebedrijf in Rostock werden totaal 144 aslijnen InterCombi SPMT ingezet om deze grote jongens van de constructiehal naar de spuiterij te brengen en aansluitend naar de kade. Met 48 aslijnen SPMT werden de buizen aan boord gereden en in de Eemshaven weer gelost via een ro-ro klep. Bij deze operaties komen de nivellerende eigenschappen van de SPMT hydrauliek goed van pas en blijven de buizen keurig in balans op de trailers staan. Met deze maten zouden deze zogenaamde monopiles in verticale toestand niet misstaan op een raffinaderij. Het zijn echter onderdelen van een windmolenpark dat op het ogenblik op de Noordzee voor de Duitse kust wordt gebouwd. Totaal werden 67 monopiles met een totaalgewicht van 87.600 ton op een ponton van Rostock naar de Eemshaven vervoerd.

Door de lage olieprijs is Venezuela in een diepe crisis geraakt. Desondanks voor er nog steeds geïnvesteerd in de olie industrie en zo heeft ALE uit Breda recentelijk een 118 ton zware module vervoerd voor een uitbreiding van de La Cruz raffinaderij in de Orinoco Oil Belt. Het is een van de rijkste oliegebieden in Zuid Amerika en loopt parallel aan de Orinoco rivier. Voor het vervoer van de 32 meter lange, 11 meter brede en 8,5 meter hoge module zette ALE twee maal 20 aslijnen SPMT in. Dit gaf voldoen stabiliteit tijdens het vervoer en om aan de vereiste 32 meter lengte te komen werden tussen 4 en 16 aslijnen zogenaamde spacers gemonteerd. En nu maar hopen voor de Venezolaanse regering dat de olieprijs weer snel gaat stijgen.

In Hong Kong is men al enige tijd bezig met de bouw van de Hong Kong-Zhuhai-Macau brug, die de afstand tussen beide voormalige kolonies moet reduceren van drie uur tot 30 minuten. De brug wordt 49,6 kilometer lang en is bij de opening naar verwachting in 2017 de langste brug ter wereld. Voor de constructie van de 9,4 km. lange viaduct sectie van Hong Kong naar Airport Island worden zelfaangedreven Nicolas MHD G2 platformwagens ingezet. In totaal moeten 5.714 geprefabriceerde betonnen secties worden bijgereden op Nicolas trailers, die bijzonder geschikt zijn voor gebruik onder zware omstandigheden, zoals een onregelmatige ondergrond, stof en zout. De G2 uitvoering staat voor een 2e generatie trailer die wordt geleverd in een 2-, 3-, 4-, 5 of 6-assige uitvoering. Powerpacks zijn leverbaar in een 215 of 410 HP uitvoering.

En als uitsmijter een potje met hete slakken. Ga er maar aanstaan: bloedhete slakken met een temperatuur van 1300 graden Celsius vervoeren zonder je vingers er aan te branden. Voor dit soort werk gebruiken ze bij de Jinguan Group in China. KAMAG zogenaamde slag pot carriers, die 24 uur rond de klok worden ingezet voor het transport van de hete slakken die bij het smelten van koper vrijkomen. Deze slag pot carriers hebben een U-vormig in hoogte verstelbaar frame waarmee maar liefst 150 ton van het hete goedje kan worden opgetild. Dit bijzondere transportmiddel is vonk- en vuurbestendig en is rondom van camera’s voorzien. Vanwege de vele lage onderdoorgangen zoals haldeuren en pijpleidingen is de geringe hoogte van de KAMAG slag pot carrier een groot voordeel. Duitse degelijkheid dus in China en de chauffeurs houden het hoofd koel in goed geïsoleerde cabines met een vanzelfsprekend uitstekende air conditioning.

Wilt u meer zien en lezen over deze al dan niet wereldwijde zware transporten? Koop dan deze Truckstar Special en u bent weer helemaal op de hoogte gebracht.




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Nieuws

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel