Een beetje dom

28 december 2016

Bijdrage van: Aad

Sommige mensen (en reclamebureau’s) leren het nooit. NS-directeur Roger van Boxtel laat zich aan de wieken van een molen binden om al draaiende te vertellen dat de NS vanaf 1 januari 2017 gebruik gaat maken van windenergie. Hoe verzin je zoiets? De belangenvereniging De Hollandsche Molen vindt dit terecht onverantwoordelijk en is er dan niemand bij de PR afdeling van de NS om dit volslagen mesjogge idee tegen te houden? Voor dit op hol geslagen reclamebureau het volgende idee: in een ander spotje ligt de NS-directeur vastgebonden op de rails om te laten zien dat de remmen van hun treinen van topklasse zijn.

Als PR-manager bij Mammoet kreeg ik bijna wekelijks verzoeken om te stunten met telescoopkranen en ander Mammoet materieel. Zo van 30 meter hoogte een auto laten vallen of het sponsoren van deelnemers aan de Dakar rally. ,,Als tegenprestatie krijg je dan het Mammoet logo duidelijk in beeld.'' Nee dus, ieder negatief gebruik van materieel en mensen en waarbij de veiligheid in het geding is, wil en kan je je niet als een zwaartransport bedrijf permitteren. Immers, voor iedereen en de klanten in het bijzonder geldt de grondregel dat er geen enkele risico moet worden genomen. Nooit en te nimmer dus, omdat je weet dat in deze business het kleinste foutje fataal kan zijn.

Zo was ik eens bij de opening van een brug waarbij Mammoet Transport hijswerkzaamheden bij de bouw had verricht. Veel mensen met kinderen waren hierbij aanwezig en een onze kraanmachinist kreeg het idee om kinderen met een hijsbakje omhoog te hijsen. Dit gebeurde natuurlijk zonder enige vorm van hijsbeveiliging en ik heb daar natuurlijk ogenblikkelijk een einde aan gemaakt. Dit werd mij niet in dank afgenomen, maar als je weet wat de consequenties kunnen zijn, laat je dat niet gebeuren. Ik weet niet of Mammoet in 2018 de Dakar rally weer sponsort, maar het is net zo als de NS commercial 'een beetje dom.’

0 reacties



http://www.proteusproducties.nl/article.php?story=20161228094916838