Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Kalender
Peilingen
Statistieken


 Huissijl = Emotie   
Voor een bedrijf is het belangrijk om de naam goed te beschermen en een originele huisstijl te voeren. Kleuren zijn echter niet te deponeren, met als enige uitzondering het blauw van Campingaz. Deze tint blauw mag niet door de concurrentie worden gebruikt omdat het een wezenlijk onderdeel is van de huisstijl. BigLift Shipping, het voormalige Mammoet Shipping heeft gele schepen met een blauw logo, c.q. belettering. Omdat zijn vrouw van Zweedse afkomst was, heeft de oprichter van het scheepvaartbedrijf de kleuren van de Zweedse vlag overgenomen. Een opvallende en unieke kleurstelling die niet snel wordt geïmiteerd.

Mammoet heeft in de loop van de tijd verschillende huisstijlkleuren gehad. Oorspronkelijk waren die rood/wit en het probleem was dat iedereen in het bijzondere transport deze kleuren voerde, inclusief de brandweer! Het was dus onmogelijk om op afstand een Mammoet kraan of trailer te herkennen, dus stelde ik voor om een nieuwe meer originele huisstijl in te voeren. Dat was nog niet zo eenvoudig, vooral door de weerstand in het eigen bedrijf. ‘Over mijn lijk’, was een kenmerkende uitspraak van de bedrijfsleider van Mammoet Stoof in Breda.

Na een aantal miskleunen, sommige kleurcombinaties waren al in gebruikt bij andere maritieme of offshore bedrijven, viel de keuze op een geel-grijze huisstijl, die goed aansloot op de kleuren van Mammoet Shipping. Met dat verschil dat de Shipping Mammoet blauw was en de Transport Mammoet grijs. Natuurlijk stuitte de invoering van de nieuwe huisstijl op veel weerstand: veel te duur! (antwoord: alleen aanpassen als er toch geschilderd moest worden) en Mammoet is niet meer herkenbaar (antwoord: juist die bijzondere kleurstelling is uniek en goed zichtbaar) en de samengestelde mastdelen zijn onderverdeeld door een grijze eindschildering. En waarom grijs? Antwoord: iedere echte olifant is toch grijs! Bovendien kwam de gele kleur de zichtbaarheid van het materieel, dat veel in het donker werd gebruikt ten goede.

Bij de overname door Van Seumeren verdween deze unieke huisstijl jammer genoeg. Ik heb nog een lans gebroken met valide argumenten om Frans van Seumeren om te praten. Hij wilde de donkerrode Van Seumeren kleur in combinatie met veel zwart aanhouden, een graf-huisstijl zonder enige sjeu en alleen het witte Mammoet logo op het rode portier zou de zaak nog een beetje oplichten. Met veel moeite heb ik ze aan het verstand kunnen peuteren dat een ‘white elephant’ in het Engelse taalgebied als synoniemstaat voor een duur en overbodig iets. De Mammoet werd uiteindelijk zilver, maar de door mij verzonnen slagzin: ‘Ons logo is zilver, maar we gaan voor goud”, was toch te hoog gegrepen.

Het vertrek van de Van Seumerens was een goede gelegenheid om de oude geel/grijze huisstijl, die indertijd al na een jaar door het personeel werd geaccepteerd, weer in te voeren. Maar de nieuwe directie was niet zo handig en het voordeel is wel, dat Mammoet nu niet zo gauw herkenbaar is als deelnemer aan de levensgevaarlijke Dakar rally.




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Mammoetologie

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel