Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Kalender
Peilingen
Statistieken


 Mammoet verstandskies   
Heeft een mammoet een verstandskies? Ik zou het niet weten, maar ik weet wel dat er legio manieren zijn om Mammoet in de publiciteit te krijgen Hierbij is belangrijk dat je een goed inzicht hebt in de interesses van je klanten en niet wat je als PR- of Marketing manager zelf leuk vindt. Dat valt onder hobbyisme, doe dat maar privé, want zakelijk gezien is dit niet effectief. Zo werd mij regelmatig gevraagd om (sponsor)geld te steken in zeezeilen, ballonvaren en, jawel, de fameuze Dakar rally die toen nog echt in Afrika werd verreden. Deze gevaarzetting paste echter van geen kant in mijn marketingstrategie, die Mammoet als een opbouwend en risicomijdend bedrijf positioneerde.

Niet dat ik nu zo slim was of ben, soms wordt het zo maar in je schoot geworpen. Zo werd ik eens benaderd door de marketing manager van Diergaarde Blijdorp die vroeg of wij het dak van het nieuw te bouwen olifantenverblijf wilden plaatsen. Deze diergaarde wist (en weet) zich altijd al goed in de media te presenteren en de combinatie met Mammoet en olifantenverblijf ligt voor de hand. Nu werd er in datzelfde jaar in Diergaarde Blijdorp een interessante expositie gehouden over prehistorische beesten en hun leefomgeving. De bedrieglijk echte mammoeten en andere dieren werden gemaakt door een bedrijf in Los Angeles dat deze beesten aan de filmindustrie in Hollywood levert. Griezelig echt om te zien zoals ze zich bewogen en geluid maakten.

Uiteindelijk heb ik deal gemaakt met de diergaarde: gratis hijswerk in ruil voor voor 2000 vrijkaartjes, die we aan onze goede klanten konden uitdelen. Groot succes! Vooral relaties met kinderen hebben we hier veel plezier mee gedaan, enkele zelfs uit het buitenland. Het dak hebben we in een spectaculaire hijsoperatie "pro deo" op zijn plaats gezet en ook dit bezorgde ons weer veel free publicity. De toenmalige directeur van Mammoet Transport, mijn directe baas dus, kon niet nalaten om op te merken: "Dit is een uitzondering, meestal als we veel publiciteit krijgen, moet er geld bij". Daar had hij wel gelijk in, maar tevens zag hij de meerwaarde van PR.

Met de overname door Van Seumeren was deze uitgekiende PR periode voorbij. Zo slim als ze waren met het maken van deals, zo slecht waren ze in communicatie. Een voorstel van mij om het opgraven van een diepvries mammoet in Siberië te sponsoren, werd dan ook zonder meer van tafel geveegd. Projectleider Dick Mol droeg bij het uithakken van de mammoet het door mij gegeven Mammoetjasje. Dat was zichtbaar in de door Discovery Channel gemaakte documentaire, die wereldwijd werd uitgezonden.




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Mammoetologie

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel