IMO

19 mei 2018

Bijdrage van: Aad

In de tijd dat ik PR-manager was van het toenmalige Mammoet Shipping, was dit bedrijf lid van de International Maritime Organisation. Ik ging ervan uit dat dit een respectabele organisatie was, die de belangen van de internationale scheepvaart op zee op een goede manier wist te behartigen. En zoals bij de meeste belangenorganisaties worden die mensen daar dik voor betaald. Het blijken echter halve milieucriminelen te zijn, vergelijkbaar met de criminelen die het drugsafval in de natuur (voornamelijk in Noord Brabant) weggooien. De IMO blokkeert namelijk maatregelen die het spoelen van chemicaliŽn tankers op zee verbieden. Dit is een bijzonder vervuilende activiteit die ook voor onze Noordzeekusten plaats vindt. Totaal onnodig omdat er in de grote havens voldoende faciliteiten aanwezig zijn om deze tanks te reinigen. Maar ja, dat kost deze malafide reders geld.


Gelukkig is men inmiddels bewuster geworden wat voor schade deze praktijken aan het milieu toebrengen. Zo schreef ik in de tijd van de bouw van het eerste grote zware-lading schip ms ĎHappy Buccaneerí dat de laad- en loscapaciteiten van dit schip ongehoord waren met twee Huisman kranen met een hijscapaciteit van ieder 550 ton. Ook was de exploitatie van het schip efficiŽnt te noemen door het installeren van Sulzer motoren die de residuen van goedkope zware stookolie konden verwerken. Deze teerachtige brandstofmassa moest eerst worden voorverwarmd omdat het anders niet door de leidingen ging. Al gauw bleek aan de roetaanslag op de witte schoorstenen en het schip zelf wat voor rotzooi de verbranding van deze brandstof veroorzaakte. Naderhand werd er op minder vervuilende stookolie overgestapt en was het gele schip weer geel.

0 reacties



http://www.proteusproducties.nl/article.php?story=20180519110041140