Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 Heb je nog petjes...   
Als PR-manager bij Mammoet Transport had ik een breed takenpakket. Zo was ik natuurlijk verantwoordelijk voor de PR, waarmee het bedrijf in korte tijd wereldbekend werd als meest innovatieve zwaar-transporteur en hijsbedrijf. Daarnaast zorgde ik voor de naambescherming tegen de schavuiten die een graantje met de Mammoet naam wilde meepikken. En ik verzorgde de inkoop van de relatiegeschenken, zeg maar weggevertjes, meestal voorzien van het Mammoet logo. Die vielen onder de goedkope en wat duurdere categorie, zoals bijvoorbeeld golfballen en zakmessen.


Onder het goedkopere strooigoed vielen de aanstekers (dat kon toen nog), balpennen en baseball caps. Kortweg petjes met een rood (land) en blauw (water) Mammoet logo. Het personeel wist dat ik meestal een aantal petjes in mijn kofferbak had liggen en de klassieke vraag was dan ook als ik op een werk kwam: ‘Heb je nog petjes?’ Sommige mensen dachten dat dit mijn hoofdtaak bij Mammoet was, het distribueren van petjes. Toch nam ik dit serieus want relatiegeschenken vormen een belangrijk onderdeel van de PR activiteiten om naamsbekendheid op te bouwent. Zo had ik het idee om ter gelegenheid van het 20 jarig bestaan van Mammoet Transport in 1991 een kristallen logo te laten maken door Mats Johansson in Zweden. Het was een genummerde serie en een deel was bestemd voor een party voor klanten in Tokyo. Op een stickertje stond de naam van de Zweedse fabrikant met vermelding ‘full lead’. Dat betekent loodkristal maar bij de Japanse douane gingen alle alarmbellen af bij het zien van het woordje lood. Afijn, uitgelegd dat het lood verwerkt in het kristal geen gevaar vormt voor het milieu.


De party was een succes, niet in het minst door de foto’s en film van het Red Dog project en een aantal humoristische tekeningen van Jan Sanders. Deze werden gebruikt voor de jaarlijkse Mammoet planning kalender en op de kalender van dit jaar stond een tekening van molentransport in een dorp met een kerk op de achtergrond. Op deze kerk stond zoals gebruikelijk een kruis en de hele partij van 1000 kalenders werd in beslag genomen door de douane in Jeddah, Saoedi Arabië. Jawel, vanwege het kruis en de kalenders dreigden vernietigd te worden. Onze partner Abdullilah Alatas had een goed idee en wist dit te voorkomen door het vrijzwevende Mammoet ballontje 1000x te laten kopiëren en door iemand op de luchthaven over het kruis te laten plakken.


Hoe het relatiegeschenkenpakket er tegenwoordig uitziet, weet ik niet. Ik sta niet meer op de verzendlijst en heb geen flauw idee hoe hun kalender er tegenwoordig uitziet. Al met al ben ik best trots op de hoge kwaliteit van Mammoet PR in die tijd en die door een en hetzelfde persoon en met een beperkt budget werd uitgevoerd.




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Mammoetologie

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel