Heet hang(hijs)ijzer

07 juli 2018

Bijdrage van: Aad

In verschillende media wordt vandaag bericht over een onderzoek van de Oekraïense justitie naar de betrokkenheid van Akzo Nobel en Mammoet bij de bouw van de omstreden Russische Krimbrug. Volgens de Telegraaf ontkent Akzo Nobel producten voor de brug te hebben geleverd en ‘Mammoet was niet bereikbaar voor commentaar’. Voor een communicatieafdeling is zo’n zinnetje ‘dodelijk’ en brand je als verantwoordelijk PR-functionaris volledig af. Immers de belangrijkste basisregels in PR zijn: a. Je moet altijd bereikbaar zijn voor de pers en b. Altijd reageren, ook op vervelende vragen. Doe je dat niet, dan hang je en kom je als bedrijf niet goed over.


De communicatieafdeling van Akzo geeft antwoord en Mammoet… was niet bereikbaar. Dat is mij als PR-manager bij Mammoet van 1976 tot 2001 nog nooit overkomen. Natuurlijk is het prettiger om positief in de publiciteit te komen en regelmatig zorgde ik er dan ook voor dat belangrijke projecten zoals bijvoorbeeld ‘Red Dog’ en ‘Hibernia’ uitgebreid gepubliceerd werden. Maar ook negatieve zaken, zoals bedrijfsongelukken (soms met slachtoffers) werden door mij zorgvuldig behandeld en werd er op vragen van journalisten geantwoord. Hierbij was ook de interne afhandeling van belang en wisten werknemers dat ze zelf geen stelling naar buiten mochten innemen. Ik hoop maar dat de communicatieafdelingen van Mammoet (en moedermaatschappij SHV) hier goed mee kunnen omgaan.


Overigens stel ik bij een artikel in de PZC over de betrokkenheid van Mammoet bij de bouw van de Krimbrug wel een vraagteken. Hierin staat dat Mammoet apparatuur heeft geleverd voor het ‘takelen’ van twee brugdelen. Mammoet is geen takelbedrijf en Ik denk dat ze bedoelen apparatuur voor het hijsen van twee brugdelen.


0 reacties



http://www.proteusproducties.nl/article.php?story=20180707124233242