(NO) MONO

28 oktober 2018

Bijdrage van: Aad

Mono, dacht ik altijd, was het tegenovergestelde van stereo, waarbij de klank op zijn best wordt weergegeven. Volgens een recent gestarte verkeersveiligheid campagne betekent dit echter in goed Nederlands(?): ‘MObiel, NO’. Vergezocht en de meeste verkeersdeelnemers zullen geen flauw idee hebben wat de aanplakbiljetten met groot ‘MONO’ langs de weg betekenen. Die hebben het immers te druk met het gluren naar hun smartphones en denken verder ook niet na. Voor de zoveelste keer weer een voorbeeld van geldverspilling door nitwitten en hierbij start ik dan ook ik mijn eigen campagne: ‘NOMONO’, oftewel NO MOre NOnsense. Stop aub met deze vreselijke onbegrijpelijke ongein.


Hoe verzin je het! De betrokken reclamebureaus kun je het niet kwalijk nemen, ze zijn dol op deze door deze door de overheid geďnitieerde geldsmijterij. Ze verdienen bakken met geld en of het werkt of niet, dat zal hun een zorg zijn. Als kritische burger is het mij wel een zorg, vooral omdat het met de verkeersveiligheid steeds slechter is gesteld. Kortgeleden liet ik mijn honden uit en met de nu weer ingestelde wintertijd gebeurt dat soms in het donker. Op het gecombineerde voet/fietspad zorg ik er wel voor dat we goed zichtbaar door de meegenomen zaklantaarn en de opvallende veiligheidsvestjes. In het pikkedonker kwam ik daar een onverlichte fietser tegen, het enige lichtschijnsel op zijn gezicht was afkomstig van het verlichte smartphone schermpje. Onverantwoordelijke dombo!


Ondanks het feit dat in België de wegen erbarmelijk slecht zijn: hun veiligheidscampagnes zijn wel goed en vooral begrijpelijk. Daar kan de Nederlandse overheid nog een puntje aan zuigen, maar ja, dat belastinggeld moet toch op, is het niet aan buitenlandse ww-uitkeringen in Polen, dan zijn het wel de kinderbijslagen aan niet bestaande zuigelingen in Marokko. Wij bestaan echter wel en weigeren om mee te doen aan het over de muur gooien van ons zuur verdiende (belasting)geld. Mijn volgende belastingaanslag betaal ik onder protest met de vermelding: NOMONO, JOJO!


Om dit stukje positief te laten eindigen, het volgende. Op het fietspad gelegen naast de Wemeldingse Zandweg kom ik deze tekst op het asfalt tegen. ‘Zet je licht aan!’. Duidelijk zichtbaar voor de fietser en complimenten voor diegene die dat bedacht heeft. Waarschijnlijk iemand bij de gemeente Kapelle en dit is een voorbeeld van doelmatig communiceren en de verkeersveiligheid met minimale kosten bevorderen. Een sjablon en een paar blikken witte spuitverf en je hebt een boodschap waar de NOMO dombo's nog een puntje aan kunnen zuigen.

0 reacties



http://www.proteusproducties.nl/article.php?story=20181028151457672