Verkeer en vuurwerk

07 januari 2019

Bijdrage van: Aad

De gemeenschappelijke factor? Juist ja, een overheid, die geen beslissingen durft te nemen. De beslissing om vuurwerk te verbieden is de meest eenvoudige van de twee. Welk derdewereldland tolereert dat politie en zorgverleners worden bestookt met vuurwerk en dat er met toestemming idioot hoge vuurstapels worden gebouwd? De verkoop van dit levensgevaarlijke spul aan brooddronken tuig moet zoals in de meeste landen worden verboden en alleen kerstboombranden als vreugdevuur toestaan. En over verkeersonveiligheid, het zijn meestal dezelfde idioten die daar verantwoordelijk voor zijn. En begin eens met een goed certificatiesysteem voor rijschoolhouders, want daar ligt vaak de basis van het probleem.

In de Telegraaf van 3 januari jl. staat een artikel met de kop ‘Verplichte maatregelen voorkomen verkeersdoden’. Hierin stelt Elly Winkel van de Landelijke Organisatie verkeersslachtoffers, dat verkeersminister Van Nieuwenhuizen de mond vol heeft over het vergroten van de verkeersveiligheid, maar daar in de praktijk heel weinig aan doet. Met een zoon die doodgereden werd, weet ze waar ze over praat en zegt ondermeer: “Campagnes als MONO zetten weinig zoden aan de dijk, dus pleit ik voor een automatisch veiligheidssysteem die ervoor zorgt de auto zelfstandig een veilige afstand houdt tot voorliggers.” Verder is ze voorstander van een waarschuwingssysteem als een botsing dreigt, gekoppeld aan een automatisch remsysteem.

Maatregelen die het verschil maken tussen leven en dood en het is misdadig dat de overheid deze systemen niet verplicht stelt, aldus Elly Winkel. “Natuurlijk kan je bij het aankopen van een nieuwe auto allerlei opties nemen, maar dan moet je een hele dikke portemonnee hebben, want veiliger rijden kost je gewoon klauwen met geld in ons land. Mijn voorstel is om ook subsidies te verstrekken voor maatregelen die het rijden veiliger maken. Dat scheelt namelijk ook levens en bovendien kunnen bij minder ongelukken de verzekeringspremies omlaag. Kortom, dat levert alleen maar winnaars op.”

Ze stelt verder dat er jaarlijks meer dan 600 verkeersdoden en 20.000 zwaargewonden vallen door onbesuisd verkeersgedrag en dat dit de maatschappij honderden miljoenen euro’s per jaar kost. “(Minister) Van Nieuwenhuizen kan ook simpel starten door bijvoorbeeld autoverlichting overdag te verplichten. Dit scheelt volgens wetenschappelijk onderzoek al tien mensenlevens. Dus wat houdt haar tegen?” En zoals reeds eerder bepleit door ondergetekende: “Stop met de onzinnige geldverslindende MONO verkeerscampagne en voer een gezond verstand verkeersbeleid in.”

0 reacties



http://www.proteusproducties.nl/article.php?story=20190107093259803