Diesellocs naar Saudi Arabia

06 augustus 2019

Bijdrage van: Aad

Ik werkte in 1976 nog maar pas bij Mammoet Transport toen ik hoorde dat we een aantal diesellocs gingen vervoeren naar het Midden Oosten. Dit was natuurlijk bijzonder en ik kan mij nog goed herinneren dat ik naar Rotterdam ging om de belading op een ro-ro schip te fotograferen. Vanaf die tijd zorgde ik ervoor dat Mammoet regelmatig in de publiciteit kwam om de naam Mammoet te promoten. Wel moest ik nog veel leren, zoals het feit dat als je een persbericht verzendt dat eerst moet afstemmen met de opdrachtgever. Dat was in dit geval Volker Stevin die niet blij was met de publicatie omdat ze deze opdracht in Saudi Arabia geheim wilden houden om wat voor reden dan ook.

Aangenaam verrast was ik dan ook dat in het blad Rail Magazine nr. 366 uitgebreid aandacht wordt besteed aan dit transport. En wel geïllustreerd met de foto’s die ik indertijd heb gemaakt in de Rotterdamse haven. Het ingezette transportmaterieel van Mammoet was net zo bijzonder als de diesellocs zelf: diepladers met een verhoogde railconstructie en een FTF en een Mack als bijzondere trekkers. De locs waren voor de woestijnhitte speciaal aangepast en opnieuw geschilderd in de geel/grijze NS kleuren. Misschien vormden deze locs wel de inspiratie voor de in 1998 ingevoerde nieuwe huisstijl voor Mammoet die helaas door de van Seumeren overname weer teruggedraaid naar het gewone en algemene brandweerrood. Blijkbaar was het voor Mammoet (Van Seumeren) te moeilijk gedacht om zich te onderscheiden ten opzichte tegenover de concurrentie. Het vreemde Seumeriaanse argument was dat je vooral niet moest opvallen met een afwijkende en goed doordachte huisstijl!

0 reacties



http://www.proteusproducties.nl/article.php?story=20190805154322743