Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Kalender
Peilingen
Statistieken


 Advertenties  
Advertenties moeten opvallen. Veel advertenties munten echter uit door onzichtbaarheid. Als PR-manager bij Mammoet Transport had ik voor goede ideeŽn geen reclamebureau nodig. Alleen een goede ontwerper en een beetje onderhandelingsvaardigheid met het advertentiemedium. Of betaalt u altijd de gevraagde (m/m)prijs? Niet zo slim. Typisch waren de opmerkingen, die ik vaak vanuit het bedrijf zelf kreeg: de advertenties moesten het liefst lijken op die van de concurrentie en dus vooral niet te veel opvallen. Reclamebureaus gaan daarin vaak mee: de klant is koning en dat is vaak ook aan de reclamespotjes op de TV te zien. Spotjes maken is overigens niet mijn vakgebied, maar meerdere malen wist ik met een advertentie in de redactiekolommen te komen. Zie 'Eiffeltoren' en 'Millennium Wheel'.

 Marketing (PR) is niet voor dummies Email artikel afdruk versie 
Sommige radioreclames zijn uitermate irritant. Denk maar aan de MKB benzinepas van Tom en meer recent de schreeuwende man (jongen?) die de naam van een IT/Marketingbureau dagelijks de ether in roeptoetert. Hoewel ik het spotje ook verschrikkelijk vind, kan ik de doelstelling wel begrijpen. Het is namelijk geen reclame voor waspoeder of verzekeringen (dus niet voor de consument) maar is gericht op bedrijven die ook naamsbekendheid zoeken. De opmerking van iemand in een ingezonden brief dat hij nooit bij dit bedrijf iets zal kopen, zal deze adverteerder niet raken. De doelgroep waar hij op mikt is immers het bedrijfsleven. Zo zijn er wel meer reclames die alleen door de desbetreffende doelgroep wordt begrepen en als het kwartje niet valt, dan behoor je daar niet toe.

lees verder (293 woorden)

 Geef me vijf minuten..... Email artikel afdruk versie 
Geef me vijf minuten en ik vertel Mammoet hoe ze slimmer in de publiciteit kunnen komen. In de Quest van deze maand staat Mammoet met een advertentie op de achterzijde van dit blad. De waarschijnlijk door een reclamebureau verzonnen kop is: 'Geef ons een uurtje en we plaatsen een schotel'. Goed gevonden en zelfs uit de platte tekst blijkt dat iemand diep heeft nagedacht: 'We zeggen weleens, we zijn altijd bezig met het verslaan van de zwaartekracht'. Zouden ze in in Schiedam (of Utrecht) toch die oude schoenendoos in het archief hebben gevonden met teksten die ik heb geschreven als PR-Manager bij Mammoet Transport?

lees verder (494 woorden)

 Wie sterk is moet slim zijn Email artikel afdruk versie 
De Bavaria-babes zijn weer vrijgelaten na een absurde gerechtelijke actie van de Fifa en Zuid Afrika. Dat je als voetbalorganisatie de sponsoren exclusief probeert te houden is nog daar aan toe, maar het in de gevangenis gooien van de dames gaat veel te ver. Dit is duidelijk een oprisping van het grote geld in de reclame en ik sluit me aan bij Youp van het Hek die een oproep doet tot een kopersstaking van de biermerken Budweiser en Heineken. En zoals u weet is het met Buckler, het bier voor grote en kleine lullen, slecht afgelopen. In Nederland tenminste, want wist u dat dit alcoholvrije Buckler bier in bepaalde landen zoals de VS nog steeds te krijgen is? Guerillamarketing is een bekend fenomeen in de reclame en wordt gevoerd door bedrijven die meestal met beperkte budgetten moeten werken. En het zal u niet verbazen dat ik daar de nodige ervaring mee heb!

lees verder (433 woorden)

 Smakeloos! Email artikel afdruk versie 
In de PZC van 7 februari staat een opvallende foto van een achttal adelborsten van de marine in Den Helder, die een oranje kistje dragen. Nog niet helemaal goed wakker knipper ik met de ogen en denk: wie is er nou weer overleden? De adelborsten dragen zo te zien een oranje doodskist. Mijn hemel, toch niet een kleine Oranje telg, die plotseling overleden is? De schrik slaat om mijn hart, maar ik gelukkig zie ik dat het een oranje brievenbus is en zoals men weet kan het Koninklijk Huis zich wel een duurder model doodskist veroorloven. Wie mag het dan wel zijn, die met zoveel militaire eer ten grave wordt gedragen?

lees verder (142 woorden)

 Erectieproblemen? Email artikel afdruk versie 
De advertentieblooper van de dag is het toch al rare spotje over erectieproblemen. Vandaag hoorde ik het al een paar keer op de radio met het advies contact op te nemen met de huisarts. Met de huisarts? Oehoe, wakker worden, reclamejongens, de huisartsen staken vandaag! Een overbodige reclame-erectie, slap gelul met als vervelend bijverschijnsel een blinde vlek. (26 mei 2005)



 Eiffeltoren Email artikel afdruk versie 
Ondanks de interne tegenwerking wist ik Mammoet goed in de publiciteit te brengen, zoals bijvoorbeeld met de onderstaande Eiffeltorenadvertentie. Dit gebeurde al weer een tijdje geleden, Van Gend & Loos was nog een gevleugelde naam en onderdeel van Nedlloyd en voorheen de NS.

lees verder (203 woorden)

 Reisverslagen  
Belevenissen bij mammoet
Mammoetologie

 Zoek  
 
Uitgebreid zoeken

 Bedrijfsfilms  
Road to Red Dog

 Evenementen  
Er zijn geen komende evenementen