Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Privacyverklaring
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Statistieken


 Mammoetologie  
Op veler verzoek ga ik mijn belevenissen als PR-manager bij Mammoet Transport op schrift stellen. Vanaf het ontstaan van dit opmerkelijke bedrijf in 1971 tot en met mijn vertrek in 2001 was ik betrokken bij veel mooie projecten en opzienbarende ontwikkelingen. Het is boeiend overzicht van ruim 30 jaar zwaar-transport geschiedenis en zo een fascinerend stuk 'Hollands Glorie' vormen.

 Het halve alfabet en het hele SHV Email artikel afdruk versie 
Wat bezielt het management toch om hun bedrijven onbegrijpelijke namen te geven die uit het halve alfabet worden samengesteld? Het beste, pardon, slechtste voorbeeld is de naamsverandering van het Oosterschelde ziekenhuis. Zo heette het althans toen we in Zeeland in 2001 kwamen te wonen. Een mooie een duidelijke naam omdat de Oosterschelde niet ver van het ziekenhuis ligt. Tot mijn grote verbazing werd deze goede naam plotsklaps veranderd in ADRZ. Dat staat nu overal op de richtingsborden naar het ziekenhuis. Aadruzet? Wat betekent dit in godsnaam. Nou, het is een afkorting van het Admiraal de Ruyter Ziekenhuis. Alsof de Admiraal hier ooit eens verpleegd zou zijn en zo wordt een goede naam ingeruild voor een misbaksel. Amateurs!

lees verder (231 woorden)

 What's in a name Email artikel afdruk versie 
Alle begin is moeilijk. Toen ik op 1 april 1976 in dienst kwam als PR-manager bij Mammoet Transport, was ik een verdienstelijk fotograaf op industrieel gebied. Maar om nu te zeggen dat ik wat wist van communicatie en Public Relations? Niet echts. Met mijn MULO-4 opleiding en Handelsavondschool was ik niet bepaald HBO geschoold en erger was dat mijn nieuwe collega’s bij Mammoet in het begin niet goed raad wisten met mijn functie. Mammoet was een jong, pas opgericht bedrijf en had geen uitgebreide communicatie afdeling zoals het nu heeft. Wat hieraan te doen: ik wist natuurlijk wel meer van Mammoet af dan mijn collega’s van PR, maar hoe geaccepteerd te worden?

lees verder (294 woorden)

 Zembla Email artikel afdruk versie 
Verslaggever Ton van der Ham van het televisieprogramma Zembla is in het UMC Utrecht aangehouden wegens huisvredebreuk. Van der Ham wilde opnamen maken tijdens een lezing over de blunder van het ziekenhuis. Het ziekenhuis stond niet toe dat Van der Ham de lezing integraal zou vastleggen, maar bood hem aan de spreekster na afloop te interviewen, zegt UMC-woordvoerder Eric Trinthamer. Volgens Trinthamer is de Zembla-verslaggever vervolgens door beveiligers meegenomen en in afwachting van de politie in een kamer apart gezet. Eindredacteur Norbert Reintjes van Zembla noemt het optreden van het ziekenhuis bizar. „Ton is door vijf beveiligers hardhandig beetgegrepen en een arm op de rug gedraaid.”

lees verder (168 woorden)

 Breewer Bates Email artikel afdruk versie 
In een stukje over witte olifanten, rode trailers en gele kranen, dat ik in 2005 op deze website heb gezet, kwam het voormalige reclamebureau Breewer Bates in Amsterdam reeds ter sprake. Zij waren de bedenker van de naam Mammoet Transport en het Mammoet logo, waarbij ze waarschijnlijk leentjebuur hebben gespeeld bij spelletjesmaker ‘Jumbo’, waarna Jumbo Shipping al snel als onderhuurder fungeerde. Een populair dier dus voor verschillende bedrijven, niet in het minst voor Mammoet zelf waarvoor ik in 1976 de PR ging verzorgen. In 1975 verzocht de Mammoet directie mij een afspraak te maken met dit reclamebureau om een door mij uitgewerkt voorstel voor een brochure te bespreken.

lees verder (531 woorden)

 Kampai! Email artikel afdruk versie 
Op het gevaar af beticht te worden dat ik in mijn ruim 25-jarig Mammoet dienstverband de ene slemppartij na de andere meemaakte, vertel ik u toch dit verhaal. Na mijn bezoek aan Dalian in China, beschreven in het voorgaande artikel, ging ik aansluitend naar Yokohama in Japan waar Mammoet Shipping volautomatische autopersen voor de VS moest laden. Na de belading werd de bemanning van het schip uitgenodigd voor een etentje in het centrum van Yokohama. Dat werd gehouden in een traditioneel Japans restaurant, waar de bediening door lieftallige Geisha’s werd verzorgd. Het Mammoet gezelschap bestond uit zo’n veertien personen en iedereen had zijn persoonlijke Geisha toegewezen gekregen. Da's pas service op zijn Japans!

lees verder (312 woorden)

 Moutai Email artikel afdruk versie 
Still working on my Mammoet memoires, I sometimes remember long forgotten events, which are triggered by stories in the news, for example as published in the ‘Volkskrant’ of 5-04-2018. A picture in spread format is featured of the unexpected visit of Kim Jong-un to Beijing during the diner with Xi Jinping, both apparently having a good time. Laughing Kim is looking at Xi Jinping, who demonstrates how to toast with a glass of Moutai, the national Chinese drink containing a whopping 53% alcohol. Maotai or Moutai is a brand of baijiu, a distilled Chinese liquor (spirit), made in the town of Maotai in China's Guizhou province. Produced by the state-owned Kweichow Moutai Company, the beverage is distilled from fermented sorghum and now comes in several different varieties. It is a popular drink at state functions and one of the country's most popular spirits.

lees verder (194 woorden)

 Mammoet verstandskies Email artikel afdruk versie 
Heeft een mammoet een verstandskies? Ik zou het niet weten, maar ik weet wel dat er legio manieren zijn om Mammoet in de publiciteit te krijgen Hierbij is belangrijk dat je een goed inzicht hebt in de interesses van je klanten en niet wat je als PR- of Marketing manager zelf leuk vindt. Dat valt onder hobbyisme, doe dat maar privé, want zakelijk gezien is dit niet effectief. Zo werd mij regelmatig gevraagd om (sponsor)geld te steken in zeezeilen, ballonvaren en, jawel, de fameuze Dakar rally die toen nog echt in Afrika werd verreden. Deze gevaarzetting paste echter van geen kant in mijn marketingstrategie, die Mammoet als een opbouwend en risicomijdend bedrijf positioneerde.

lees verder (332 woorden)

 Huissijl = Emotie Email artikel afdruk versie 
Voor een bedrijf is het belangrijk om de naam goed te beschermen en een originele huisstijl te voeren. Kleuren zijn echter niet te deponeren, met als enige uitzondering het blauw van Campingaz. Deze tint blauw mag niet door de concurrentie worden gebruikt omdat het een wezenlijk onderdeel is van de huisstijl. BigLift Shipping, het voormalige Mammoet Shipping heeft gele schepen met een blauw logo, c.q. belettering. Omdat zijn vrouw van Zweedse afkomst was, heeft de oprichter van het scheepvaartbedrijf de kleuren van de Zweedse vlag overgenomen. Een opvallende en unieke kleurstelling die niet snel wordt geïmiteerd.

lees verder (405 woorden)

 Nepotisme Email artikel afdruk versie 
Ivanka Trump, de dochter van, is werkzaam in het familiebedrijf Trump. Ze heeft zelfs een eigen kantoor in het Witte Huis gekregen, dicht bij haar man Jared Kushner, één van de belangrijkste adviseurs van zijn schoonvader, president Trump. In de Volkskrant van 31 maart staat een artikel over dit familiebedrijf onder de kop: Samen voor één doel, het merk Trump. Het doet me denken aan de familie Van Seumeren, zoals ik ze een jaar heb meegemaakt. Een opvallende overeenkomst tussen Donald Trump en Frans van Seumeren; beide mannen omringen zich met ja-knikkers en dulden geen tegenspraak door bijv. het congres of een OR. Larissa, de dochter van, was evenals alle andere familieleden, belast met het merk Van Seumeren. Daar was ze in tegenstelling tot Ivanka niet erg goed in

lees verder (386 woorden)

 But he was wrong! Email artikel afdruk versie 
Vroeger was ik regelmatig in het buitenland onderweg en vooral het verkeer in het Midden- en Verre Oosten was levensgevaarlijk. Alle Mammoet werknemers kregen standaard het advies om zo snel mogelijk op het vliegtuig naar Nederland te stappen als je daar betrokken raakte bij een verkeersongeluk. Je zat voordat je het wist in de gevangenis, schuldig of niet. Tegenwoordig zie ik weinig verschil tussen het verkeer in het Midden Oosten en in Nederland, het is er even gevaarlijk.

lees verder (218 woorden)

 Reisverslagen  
Route 66
Get your kicks on route 66

 Zoek  
 
Uitgebreid zoeken

 Evenementen  
Evenementen

vrijdag 01-jun -
zondag 03-jun
  • Kunst- en Natuurroute Wemeldinge 2018